Is je eigen vermogen van je eenmanszaak 0 is als je alle inkomsten onttrekt naar je privévermogen?

Ik heb een eenmanszaak, voornamelijk gebaseerd op online marketing en moet dit jaar voor de tweede keer inkomstenbelasting doen, wat eigenlijk vrij simpel is, aangezien ik geen werkruimte, personeel, voorraden, leningen etc. heb. Toch heb ik 1 vraag waar ik het antwoord zo snel niet op kan vinden:

Al mijn inkomsten heb ik gedurende het jaar overgeschreven naar mijn (privé)spaarrekening, zodra de facturen worden betaald door de opdrachtgevers. Deze omzet staat bijna gelijk aan de winst, aangezien ik nauwelijks kosten maak. Klopt het dat mijn activa dan zowel aan het begin van elk jaar, als aan het eind van elk jaar weer ‘0’ zijn? En dat het ondernemingsvermogen dan ook telkens 0 is? Aangezien ik alle inkomsten onttrek naar mijn privérekening. Ik heb immers geen immateriële vaste activa, materiële vaste activa, financiële vaste activa, voorraden, vorderingen, of effecten. Of denk ik er dan te makkelijk over?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
6.6K

Antwoorden (2)

je hebt een winst en verliesrekening daaruit blijkt wat je netto omzet is. Dat je die naar je privé over maakt heet onttrekking ook dat moet uit je balans blijken. Verder is het zo dat privé en zakelijk niet bestaat voor een eenmanszaak. Zo wel handig zijn neem het geld uit de zaak en dat is van mijn. Maar nee over netto inkomsten betaal je belasting als eenmanszaak of je het nu op je privé rekening zet of niet. Verder wat je niet hebt staat ook niet op je balans.
Het is wel raar dat je dus een factuur verstuurt en deze niet op debiteuren zet. Wat dan heb je mogelijk wel een vordering op je balans staan. Op je balans staan overigens wel je privé opnamen als schuld aan de zaak.
Toegevoegd op 01 april 2020 16:08: tekst
ronron1212
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt voor je reactie en hulp!
Ja, dat is te simpel gedacht. Daar klopt niets van :-)

Als je eigen vermogen 0 is, sta je er slecht voor als ondernemer. Een eigen vermogen van 0 kan feitelijk niet. De winst wordt namelijk toegevoegd aan het eigen vermogen. Een verlies gaat in mindering op het eigen vermogen.

Allereerst: je hebt een eenmanszaak. Dan is er geen scheiding tussen privé- en ondernemingsvermogen. Je bankrekening hoort dus op de balans. Je kunt voor het overzicht wel aparte bankrekeningen hebben voor zakelijke en privédingen maar dan nog horen ze op de balans. Klanten aan wie je een rekening hebt gestuurd maar die nog niet betaald hebben (debiteuren) horen er ook op. Leveranciers van wie je een rekening hebt ontvangen maar die je nog niet betaald hebt ook (crediteuren).

Alle mutaties moet je boeken. Dus ook als je geld van de bankrekening haalt voor de huishouding of er een caravan voor koopt (privéonttrekking) boek je die op de grootboekrekening 'privé''. Want dat heeft niets met de onderneming te maken. Het omgekeerde is de privéstorting. Die moet je ook altijd invullen (vermogensvergelijking). Als je alles fatsoenlijk hebt geboekt, dan is het eindvermogen -/- beginvermogen -/- privéstortingen + privéonttrekkingen gelijk aan de winst.

En de winst moet je ook berekenen. (Omzet -/- kosten = winst). Dat moet natuurlijk dezelfde winst zijn.

Tip: ga een cursus(je) boekhouden volgen of ga naar een goede adviseur.
Computoon
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik ben er even flink mee aan de slag gegaan en heb alle saldo's, transacties etc. van 2019 in kaart gebracht. Daarnaast heb ik mijn privévermogen (rekening) toegevoegd aan de balans. De winst en verliesrekening is hetzelfde gebleven, maar de balans ziet er nu dus natuurlijk heel anders uit. Daarover heb ik nog wel 2 korte vragen:
1. Vul ik de waarde van mijn auto, telefoon en laptop (allen privé-aankopen die ik ook zakelijk gebruik) ook in bij materiële vaste activa van mijn onderneming?
en 2. Vul ik mijn langlopende studieschuld ook in bij de passiva van mijn onderneming? Een cursus ga ik inderdaad zeker doen om er wat meer feeling bij te krijgen, maar dit helpt al enorm voor nu, dus in ieder geval super bedankt voor je hulp en uitleg!
ronron1212
4 jaar geleden
Je auto is prive dus daar reken je alleen de zakelijk gereden kilometers als kosten. Je kosten van studie die zijn prive dus hebben ook niets temaken met je bedrijf.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Oké, het is mij duidelijk dat ik deze privébezittingen dus niet meeneem op de balans. Maar hoe zit het nou precies met mijn bankrekeningen: Als ik een losse zakelijke rekening heb en een privérekening. Hoe en hoezo neem ik mijn privérekening dan ook mee op de balans van mijn onderneming? Stel ik heb op 31-12-2019 €5.000 staan op mijn zakelijke rekening en €20.000 op mijn privérekening. Tel ik dan zowel bij liquide middelen als bij het eigen vermogen €25.000 op?
ronron1212
4 jaar geleden
Je maakt het allemaal zo ingewikkeld. Je laat je inkomsten binnen komen op je zakelijke rekeningen je prive onttrekkingen boek je op prive onttrekkingen en boek dat bedrag over op je priverekening dus prive ontrekking aan bank. Aan het eid van het jaar is de prive ontrekking te boeken op eigen vermogen. Hierdoor verlaagd je eigen vermogen dus je omzet blijft als geboekt en daarover doe je aangifte.