Moet ik nog aangifte inkomstenbelasting doen als ik al een voorlopige aanslag heb gedaan?

De voorlopige aanslag over 2019 is goedgekeurd.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (2)

Een voorlopige aanslag is geen definitieve aanslag je zult moeten bevestigen dat je voorlopige aanslag ook je definitieve aanslag is. Dus je moet aangifte doen.
ronron1212
4 jaar geleden
Als je de uitnodigingsbrief hebt ontvangen (begin 2020 over 2019) moet je altijd aangifte inkomstenbelasting doen. Als je dat doet, kunnen er twee dingen gebeuren: je krijgt meteen een definitieve aanslag (die heet "aanslag") of je krijgt een voorlopige aanslag (die ook zo heet). Meestal is die VA gebaseerd op hetgeen je zelf hebt ingevuld en dat moet dan nog beoordeeld worden door de Belastingdienst. Een voorlopige aanslag wordt altijd gevolgd door een definitieve.

Je hebt ook een ander type voorlopige aanslag. Dat is de VA die je in het jaar zelf hebt betaald over dat jaar. In dit geval 2019. Die is uiteraard altijd gebaseerd op schattingen van jezelf of de Belastingdienst. En je moet in het begin van het jaar daarop altijd aangifte doen.
Computoon
4 jaar geleden
erotisi
4 jaar geleden
en als de schattingen nu precies goed zijn geweest.
Computoon
4 jaar geleden
Dan moet je nog steeds aangifte doen als de uitnodiging daartoe komt. Het woord "voorlopige aanslag" houdt al in dat er een aanslag komt. Als de voorlopige aanslag helemaal "goed" was, zal de aanslag hetzelfde bedrag hebben. Omdat met een definitieve aanslag de voorlopige verrekend wordt, is het totaal te betalen bedrag dan 0.