Ben ik verplicht belastingaangifte te doen als uit de voorlopige aangifte blijkt dat ik moet betalen?

Ik heb geen brief ontvangen en ben dus niet verplicht aangifte te doen. Ik wil wel graag als proef een voorlopige aangifte invullen om te kijken of ik mogelijk iets terug krijg. Als daaruit blijkt dat ik terug moet betalen, ben ik dan verplicht de aangifte op te sturen, of heb ik dan als het ware geluk gehad?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.9K
Amadea
4 jaar geleden
Het is niet waar dat je geen aangifte zou hoeven te doen wanneer je geen brief hebt ontvangen. Kijk maar eens bij jouw gegevens op Mijn Belastingdienst.

Antwoorden (1)

Als je weet dat je moet betalen maar geen brief hebt ontvangen, moet je toch aangifte doen. Dat moet dan (voor 2019) uiterlijk gebeuren begin juli 2020.

Doe je dat niet en heeft de Belastingdienst reden om te veronderstellen dat je inkomen of vermogen hebt, dan kan een ambtshalve aanslag worden opgelegd, verhoogd met belastingrente en een verzuimboete.

Als je de brief "uitnodiging" krijgt, dan moet je tijdig aangifte doen.
Van de site van de Belastingdienst:

Wanneer kunnen wij een boete opleggen?
In de volgende situaties kunnen wij u een boete opleggen:

U vraagt niet (of niet op tijd) om toezending van een aangifte.
U stuurt uw aangifte niet (of niet op tijd) in.
U vult uw aangifte onjuist of onvolledig in.

Verzuimboete: niet of niet tijdig vragen om toezending aangifteformulier
Vraagt u niet of niet op tijd om toezending van een aangifte? Dan kunt u een verzuimboete krijgen. Niet op tijd betekent:

voor de inkomstenbelasting (...) binnen 6 maanden na het tijdstip waarop de belastingschuld is ontstaan.
(...)
Wij geven u geen verzuimboete als u binnen 2 weken na deze termijnen om een aangifte vraagt.
Toegevoegd op 29 maart 2020 14:11: tekst
Computoon