Waarom mag een lijfrenteverzekering pas alles uitkeren nadat de inkomstenbelasting is betaald?

Als je bijvoorbeeld een lijfrente afkoopt van bijvoorbeeld 100.000 dan keert de verzekeringsmaatschappij maar 48000 euro uit. De rest gemakshalve de 52% loonheffing houdt de maatschappij in. Je krijgt die 52000 later pas nadat je zelf de inkomstenbelasting hebt betaald. De belastingdienst geeft dan een zogenaamde vrijwaringsverklaring af. Maar waarom 'moet' de verzekeringsmaatschappij zo moeilijk doen en keren ze niet gewooon alles uit zodat de verkrijger ook daarvan meteen zijn inkomstenbelasting van kan betalen?

Zie voor een goed voorbeeld: https://www.nationaleombudsman.nl/nieuws/columns/2011/excuses-van-de-belastingdienst

4 jaar geleden
3.9K
Thecis
4 jaar geleden
Artikel is uit 2011. Wordt deze manier nog steeds gehanteerd?
tinus1969
4 jaar geleden
Aanvullign op @Thecis, artikel gaat bovendien over een tamelijk specifieke situatie, waarbij diverse fouten zijn gemaakt.

Antwoorden (4)

Voordat de verzekeraar of de bank de netto lijfrente uitkering gaat overmaken is zij verplicht om een aantal inhoudingen te verrichten. Hierbij spelen de volgende factoren een rol:
• Uw (AOW) leeftijd. Afhankelijk hiervan wordt bepaald op basis van welke tabellen er wordt ingehouden.
• Loonheffingskorting; wilt u hier wel of niet gebruik van maken?
• Bijdrage premie volksverzekeringen.
Hetzelfde idee als de meeste werkgevers: die betalen ook netto uit.

Op zich maakt het niet heel veel uit: loonbelasting moet je altijd betalen, direct of bij je aangifte.
Overigens weet ik niet beter dan dat je lijfrente netto wordt uitgekeerd, bij je belastingaangifte kan dit bedrag nog eventueel wat gecorrigeerd worden door dat je bijvoorbeeld in andere schijf valt o.i.d.
SimonV
4 jaar geleden
erotisi
4 jaar geleden
Je antwoord richt zich specifiek op de normale situatie. Maar mijn vraag gaat over het afkopen van je lijfrente in 1 keer.
SimonV
4 jaar geleden
Waarom zou dan een andere regeling gelden?
erotisi
4 jaar geleden
Het verschil maakt het voorbeeld van mijn bron wel duidelijk.
Normaal krijg je een netto uitkering waarbij de 'LB' gelijk is aan de IB. Er is dus geen moment dat je eigenlijk 2 keer belasting betaald. Dat is wel zo bij de afkoop je krijgt netto maar je moet apart daarvan ook nog eens de IB betalen. Op hetzelfde moment ben je voor even dus tweemaal zoveel kwijt.
ronron1212
4 jaar geleden
Je betaald niet nog eens lb er is al voor je betaald.
Computoon
4 jaar geleden
Erotisi: dat klopt niet. De loonbelasting is een voorheffing op de inkomstenbelasting. Je betaalt dus niet 2 keer.
erotisi
4 jaar geleden
ik begrijp dat je niet tweemaal betaalt in totaliteit maar heel even wel....
ronron1212
4 jaar geleden
Ook niet heel even
stel dat je op latere leeftijd je lijfrente niet maandelijks wil laten uitkeren, dan kan je het ook afkopen. Je krijgt dan de maximale heffing van de fiscus van 52% inkomstenbelasting. Daarnaast krijg je een boete van 20%, dat heet een revisierente. Totaal betaal je dus 72% belasting over je gespaarde geld. Let op: dit is dus als je het hele bedrag in één keer wil laten uitkeren. Je bent over de afkoop als je die in een keer doet dus veel meer belasting kwijt dan over gewoon een maandelijkse uitkering. De belastingdienst ziet dit als loon uitbetaling. Je hebt namelijk bij de opbouw fiscaal aftrek gehad. Dat is ook de reden dat er direct door de verzekeringsmaatschappij moet worden betaald. Je krijg niks terug alleen als je heel toevallig gedeeltelijk in een goedkoper tarief valt.
ronron1212
4 jaar geleden
erotisi
4 jaar geleden
Je antwoord lijkt niet in te gaan op de perikelen van de vrijwaring door de belastingdienst.
ronron1212
4 jaar geleden
Er is geen vrijwaarding
ronron1212
4 jaar geleden
Waarom denk je vrijwaarding te hebben?
ronron1212
4 jaar geleden
je artikel is wel erg oud en achterhaald 17 juni 2011
ronron1212
4 jaar geleden
Je betaald nu dus niet meer zoals in 2011. Inhouding verzekeringsmaatschappij en dat is het. Aangifte doen en hopen dat er nog iets terug komt.
Mbt de vraag:

"Maar waarom 'moet' de verzekeringsmaatschappij zo moeilijk doen en keren ze niet gewooon alles uit zodat de verkrijger ook daarvan meteen zijn inkomstenbelasting van kan betalen?"
De belastingdienst eist nou eenmaal, dat degene die loon, uitkering, etc betaalt aan persoon X, meteen de verschuldigde loon/inkomstenbelasting (of iig een schatting ervan) betaalt. Dat scheelt de belastingdienst een hoop soesa mbt die belasting alsnog moeten incasseren van de belastingplichtige persoon X zelf.
4 jaar geleden
Volgens mij klopt je fiscale beoordeling niet helemaal. (Vrijwaringsverklaring? € 52.000 later ontvangen?)

Die inhouding van loonbelasting (52%) op een afgekochte lijfrente gebeurt omdat het moet van de wet. Dit staat in artikel 34, lid 2 van de Wet op de loonbelasting 1964. De verzekeringsmaatschappij moet gewoon de wet volgen.

Ik vind het een begrijpelijke regel.
Ten eerste wordt er dan in ieder geval genoeg belasting ingehouden (want 52% is het toptarief) en ten tweede wordt zo voorkomen dat de ontvanger van de lijfrente het bedrag 'opmaakt' met het mogelijke gevolg dat er problemen ontstaan als alsnog aangifte inkomstenbelasting wordt gedaan. Het zou hetzelfde zijn als wanneer werknemers hun brutosalaris uitgekeerd kregen en dat de belasting daarover pas achteraf zou worden geheven. Ik vermoed, dat er dan grote inningsprobemen ontstaan.

Bij de aangifte inkomstenbelasting wordt alles doorgerekend en wordt met de juiste percentages rekening gehouden bij het gegeven belastbaar inkomen. Dus in veel gevallen zal de effectieve belastingdruk geen 52% zijn.

Een onplezierige verrassing is voor veel mensen nog wel de revisierente van 20% die op de belastingaanslag in rekening wordt gebracht als een lijfrente wordt afgekocht. Dat volgt uit de Algemene wet inzake rijksbelastingen artikel 30i, lid 2. Maar aan de andere kant ook weer begrijpelijk: afkoop van een lijfrente is een 'oneigenlijke' handeling. In de opbouwfase van de lijfrente heeft de belastingplichtige zijn lijfrentepremie in aftrek kunnen brengen. De normale situatie is dat de lijfrente in periodieke termijnen gaat uitkeren op een zeker moment waarbij het 'normale' belastingpercentage in mindering wordt gebracht.
Computoon
4 jaar geleden
erotisi
4 jaar geleden
De verzekering lijkt dan ihoudingsplichtige maar niet afdrachtplichtig dan? Immers de IB wordt niet achter de schermen verrekend met de later verschuldigde IB. Of is dit een oud systeem en is men momenteel wel afdrachtsplichtig?
Computoon
4 jaar geleden
De verzekering moet de ingehouden loonbelasting afdragen aan de Belastingdienst. En als alles technisch werkt zoals het moet werken staat dat bedrag ook op de vooringevulde aangifte. En op de jaaropgave. De belastingplichtige kan de gegevens zo overnemen als hij alle premies en stortingen heeft afgetrokken in zijn aangiften IB in het verleden. Je dacht toch niet dat de verzekeraars dat ingehouden loonbelastingbedrag mochten houden?