Hoe moet ik belastingaangifte doen als ik in crypto valuta betaald krijg?

Hoi allemaal,

Ik verdien mijn geld met online diensten, die ik laat uitbetalen op mijn crypto wallet. Vervolgens stuur ik het geld naar mijn bankrekening. Het zijn geen grote bedragen, maar ik zit wel boven de jaarlijkse 7 duizend euro die je belastingvrij mag verdienen.

Ik werk niet voor een werkgever en sta niet ingeschreven in de KVK.

Hoe zit het met belasting aangifte doen? Hoeveel % moet ik betalen?
Moet ik kunnen aantonen hoe ik het geld hebt gekregen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.6K
TurfGraver
4 jaar geleden
Staat hier uitgelegd:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/werk-en-inkomen/content/wat-zijn-inkomsten-uit-overig-werk
Thecis
4 jaar geleden
Inderdaad, inkomsten vanuit overig werk.
Daar hoef je geen KvK nummer voor te hebben. Kans op controle (zeker bij grotere bedragen) is wel wat groter.

Antwoorden (1)

De Belastingdienst heeft in ieder geval een overzicht van jouw bankzaken. De bedragen zijn dus bekend. Wat jij als inkomen op de bank hebt gezet moet je dus opgeven als inkomen onder de noemer: inkomsten uit overig werk?
Van de Belastingdienst:
Bent u géén ondernemer voor de inkomstenbelasting? En werkt u ook niet in loondienst? Maar hebt u wél inkomsten? Als postbezorger bijvoorbeeld of als gastouder? Of uit eenmalige werkzaamheden? Bijvoorbeeld als u meedoet aan een medisch onderzoek, of als u eenmalig een gastcollege geeft?

Dan hebt u - wat wij noemen - inkomsten uit overig werk.

Het geld dat u hiermee verdient, moet u opgeven in uw belastingaangifte. Ook als het bijvoorbeeld een vergoeding is voor gemaakte reiskosten.

Sommige kosten die u maakt voor dit werk, mag u aftrekken.