Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke termijn zit er tussen Hypotheekrechten en het kunnen meenemen voor belasting aftrek?

Had 25 jaar gelden een huis gebouwd en daar een hypotheek voor afgesloten, na enkele jaren verhuisd en 2e huis gebouw en opnieuw hypotheek opgenomen waaronder aflossingsvrije hypotheek. Vervolgens nov 2015 gescheiden en in 2016 samen met nieuwe partner samen hus gekocht, door fout heeft ...Bank niet mijn bestaande hypotheekrechten meegenomen naar nieuwe. 2 jaar later verhuisd, opnieuw hypotheek uitgaan van de feiten die de bank hiervoor heeft gebruikt. Vanwege de komst van kleinkind 1,5 jaar later weer verhuisd, toen heeft de fiscalist ontdekt dat Bank grote fouten heeft gemaakt door het niet benutten va bestaande hypotheek rechten zodat we nu belasting aftrek aflossingsvrije hypotheek mislopen, over 10 jaar betekent dit al gauw mislopen van 15000 euro.

NU heb ik aangifte inkomstenbelasting gedaan met geen belastingvoordeel voor het aflossingsvrije deel.

Vraag is nu, kan het bestaande recht alsnog na meer dan 2 jaar herleven, of geldt daar een max tijdsduur voor bij de belasting?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Nee. Als je een aflossingsvrije hypotheek had voor 2013 dan mag je tot hetzelfde bedrag opnieuw een nieuwe aflossingsvrije hebben behalve wanneer er meer dan een jaar heeft gezeten tussen het volledig aflossen van de aflossingsvrije en het aangaan van de nieuwe. Om voor die nieuwe ook recht op hypotheekrenteaftrek te krijgen, moet hij annuitair of liniair worden afgelost. Er zijn meer eisen maar dit is er een van.
(Lees meer...)
Computoon
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Is het zinvol om met de belastingtelefoon hierover te praten, of is de Belastingdienst heel strikt in dit soort regels? Uiteindelijk is het door fout Bank dat ik dit misloop. Heb een fiscale berekening als onderbouwing waarin precies het oude recht en nieuwe recht en in welk jaar dit van toepassing is, en in mail bekentenis fout R...bank, en teruggaaf advieskosten!
Computoon
4 jaar geleden
Als inderdaad sprake is van een aflossingsvrije hypotheek die in jaar X (een jaar NA 2012) volledig is afgelost en waarvoor later dan uiterlijk in jaar X + 1 een nieuwe is afgesloten ("oversluiten") dan geef ik je 0% hoop. Dan geldt het overgangsrecht niet in die zin dat je opnieuw aflossingsvrij mag lenen met recht op renteaftrek. (Volgt uit art. 10bis.1, lid 3 wet inkomstenbelasting 2001). Ik zie niets wat de Belastingdienst hierin kan betekenen, die past de wet toe. Als klant van de bank heb je een onderzoeksplicht maar ik snap ook dat het taaie materie is. Wellicht kun je het beste contact opnemen met een adviseur van de bank en een juridisch adviseur om te bezien of men uit coulance het "product" kan herzien op hun kosten. Ik geef ook hierin weinig hoop maar nooit geschoten...

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding