Moet een zakelijke auto een zakelijke tenaamstelling hebben?

Ik vroeg mij af of een auto die zakelijk, in dit geval via de B.V., wordt aangeschaft ook bij de RDW op naam moet staan van de B.V.? Ik kan mij voorstellen dat het ook mogelijk is dat de bestuurder (in dit geval de DGA zelf) gewoon netjes zijn bijtelling betaalt, terwijl de auto op zijn eigen naam staat. Dit is immers met lease ook het geval. (Uit de FAQ van Yourlease: Het kentekenbewijs van de lease-auto staat op naam van de berijder, de auto zelf is eigendom van Yourlease B.V.)

Echter, helemaal zeker ben ik er niet van dat dit zonder lease contract ook zo werkt. Deze informatie heb ik nodig voor de juiste tenaamstelling als ik de auto ga ophalen, en voor het afsluiten van de bijbehorende verzekering.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
5.1K
ronron1212
4 jaar geleden
Bij een lease maatschappij staat de auto op naam van de lease maatschappij.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hmm
https://www.rdw.nl/zakelijk/branches/leasemaatschappijen/eerste-tenaamstelling-van-leasevoertuigen De dienst ‘Opdracht tot tenaamstelling’ kunt u gebruiken om de tenaamstelling in goede banen te leiden. Deze dienst is alleen beschikbaar voor erkende lease- en financieringsmaatschappijen.
In de ‘Opdracht tot tenaamstelling’ geeft u als erkende lease- of financieringsmaatschappij aan op welke naam het voertuig komt. Dat kan de leasemaatschappij, de berijder of de werkgever van de berijder zijn. Ook kan aan de ‘Opdracht tot tenaamstelling’ gekoppeld worden wie na de tenaamstelling verantwoordelijk is voor het nakomen van de verschillende voertuigverplichtingen (WAM, APK, HSB, bekeuringen). Als het voertuig op naam van een leasemaatschappij moet komen, kunt u bovendien aangegeven naar wie de RDW het kentekenbewijs moet sturen. Alle ingevoerde gegevens worden opgeslagen en opgehaald als het nodig is om gebruikt te worden, door opname in een digitale machtiging of bij de tenaamstelling.
ronron1212
4 jaar geleden
In de ‘Opdracht tot tenaamstelling’ geeft u als erkende lease- of financieringsmaatschappij aan op welke naam het voertuig komt. Dat kan de leasemaatschappij, de berijder of de werkgever van de berijder zijn.
in mijn geval en ik heb heel lang een lease wagen gehad was dat altijd de lease maatschappij.

Antwoorden (1)

Als jij de auto op jouw naam zet (privé), dan is de auto dus privé-bezit. Is de auto betaald door de BV, dan heeft de BV jou dus een schenking gedaan ter waarde van die auto. Dat zul je in de boekhouding moeten verwerken.

Is het de bedoeling dat de auto in de boekhouding in het bezit van de BV blijft, dan zal de auto een tenaamstelling (en verzekering) moeten hebben op naam van de BV.

Je zult dus een keuze moeten maken, ofwel de auto is van de BV, ofwel de auto is van jou. Is de auto van de zaak, dan moet je de privé-kilometers verrekenen. Is de auto privé, dan moet je de zakelijke kilometers verrekenen. Je kunt zelf bepalen wat je kiest en wat voor jou handiger of voordeliger is, maar van beide kanten de helft nemen kan niet.