Per wanneer moet je belasting betalen over de winst van bitcoin als je die verkoopt voor euro's?

Ook vraag ik me af wat er gebeurt als je de winst niet op tijd aangeeft.
Krijg je dan gelijk een boete?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.7K
ronron1212
4 jaar geleden
Beide vallen onder de vermogens belasting dus de waarde op 1-1 van enig jaar zal je moeten opgeven als vermogen. Je betaald geen andere belasting er over.

Antwoorden (1)

Als je een particulier bent die zich niet meer dan hobbymatig bezighoudt met bitcoins is het enige wat je hoeft te doen de waarde van je "voorraad" bitcoins per 01-01 aangeven, als "overige bezittingen". Het gaat dan om de waarde in het economisch verkeer. Het is dus mogelijk dat een zelfde hoeveelheid bitcoins op 01-01-2020 een andere waarde heeft dan op 01-01-19.
Om precies te zijn: je neemt de koers op de peildatum van 1 januari om 00.00 uur. Als dat niet lukt, dan de koers op het daaraan voorafgaande tijdstip dat het dichtst bij de peildatum komt.
Toegevoegd op 01 februari 2020 14:45: tekst
Computoon
4 jaar geleden
tinus1969
4 jaar geleden
Plus: Aanvulling, de originele vraagsteller zit dus op verkeerd spoor. Je hoeft geen belasting te betalen over 'winst bij verkoop', maar je moet belasting betalen over de waarde van de bitcoins zelf - de zogenaamde box3 belasting.
Computoon
4 jaar geleden
Het zou anders worden wanneer er sprake zou zijn van handel in bitcoins als ondernemer of resultaatgenieter. Maar uit de vraag kreeg ik niet de indruk dat hiervan sprake is.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt voor jullie reacties, Wat als je speculatief meerdere keren per jaar koopt en verkoopt, en je maakt veel winst.
Is het aangeven van je vermogens in box 3 dan nog steeds voldoende?
tinus1969
4 jaar geleden
@ne1337, wat vind je 'veel winst'? 1000 euro? 100.000 euro? Zou je kunnen stoppen met je baan?