Waarom moet ik belasting betalen onder bewind als mijn "vermogen" bestemd is voor schuldsanering?

Met een minimum bijstand als inkomen krijg ik al jaren kwijtschelding van de belasting. Onder beschermingsbewind gesteld door kantonrechter heeft deze geld opzij gezet als doel de schulden af te lossen. Dit ziet de belasting als "vermogen" aldus zou ik de gecombineerde aanslag moeten betalen.

4 jaar geleden
2.2K
ronron1212
4 jaar geleden
Als je al jaren vrijstelling krijgt dus geen belasting hoeft te betalen om dat je inkomen en de belasting afdracht daarover kloppen dan heb je ook geen groot vermogen.
Je betaald altijd belasting alleen merk je dat niet omdat dat al wordt ingehouden door de uitkeringsinstantie.
Pieterke
4 jaar geleden
Wat zegt je bewindvoerder daarover? Die moet dat kunnen uitleggen.
tinus1969
4 jaar geleden
Laat dat geld niet op de bank staan maar los die schulden ookecht af.
Silliejean69
4 jaar geleden
De bewindvoerder zegt dat dit zo hoort. De communicatie is nihil eigenlijk, maar gezien ik de eindverantwoordelijke ben zou dit ook anders moeten zijn.
Silliejean69
4 jaar geleden
het betreft voornamelijk over afvalstoffenheffing en waterschapsbelasting

Antwoorden (2)

Deze situatie komt me onwaarschijnlijk voor.

Geld op de bank dat van jou is maar waar je niet "aan kunt", is nog steeds jouw geld en telt dus mee als bezit. En je hoeft pas belasting te betalen over vermogen als (bezittingen -/- (schulden-/-schuldendrempel) meer is dan € 30.360 (2019) of het dubbele daarvan, als je een fiscaal partner hebt.
Als je zo'n vermogen hebt, krijg je niet eens bijstand.
Want van de bijstand mag je maar € 6.225 vermogen hebben als alleenstaande of € 12.450 met partner.

Over de bijstandsuitkering zelf houdt de gemeente al loonheffing ("belasting") in.

Als je verder geen inkomsten hebt of dingen die als vermogen meetellen, denk ik dat je je zorgen maakt om niets.
.
Mijn antwoord betreft de inkomstenbelasting.
Toegevoegd op 31 januari 2020 12:36: tekst
Computoon
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
goed antwoord +
Inekez1
4 jaar geleden
Ik denk dat de vraag gaat over gemeentebelastingen en waterschapsheffingen. Daarvoor gelden veel lagere vermogensgrenzen. Gemeentebelasting is een belasting die inderdaad bij laag inkomen en laag vermogen wordt kwijtgescholden. Inkomstenbelasting niet, dat wordt gewoon door de gemeente afgedragen over het bedrag van de uitkering. Bovendien gaat het in de vraag over een 'gecombineerde aanslag'. Dat zal denk ik de aanslag gemeentebelastingen + waterschapsheffingen zijn.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Het type belasting is in de vraag niet vernoemd. Algemeen wordt vaak aangenomen dat het dan de inkomstenbelasting betreft. Zo ook hier bij dit antwoord. In dat licht is dit een prima antwoord en lijkt me de min niet terecht.
Ik neem aan dat je het hebt over de aanslag gemeentebelasting en waterschapsheffingen. Daarvoor gelden in principe vrij lage vermogensgrenzen. Per gemeente / waterschap kunnen de bedragen en de regels verschillen.

Bij de GBLT, waar veel gemeentes en waterschappen bij zijn aangesloten, geldt voor een alleenstaande een grens van slechts 1500 euro op je bankrekening. Daar zit je met een bijstandsuitkering al in 2 maanden overheen als de betaling van vaste lasten en schulden even is opgeschort door de bewindvoerder.

Neem contact op met de instantie die de aanslag heeft verstuurd en leg de situatie uit. Of vraag je bewindvoerder dit voor je te doen. Het lijkt mij aannemelijk dat er een uitzondering wordt gemaakt en de aanslag wordt kwijtgescholden. Het versturen van de aanslagen gaan grotendeels geautomatiseerd. Even bellen en de situatie uitleggen, zodat iemand het handmatig kan aanpassen.