Omdat Postnl alle post verzorgt en DHL alleen de krenten uit de pap haalt. Postnl doet alle post, ook brieven (universele postdienst, UPD) en DHL verzorgt alleen pakketten. Postnl moet te allen tijde werken (ook regelmatig brievenbussen legen) en DHL werkt alleen als er iets te vervoeren valt.
4 jaar geleden
SentWierda
4 jaar geleden
Mijn uitleg is blijkbaar niet duidelijk genoeg. Vandaar een aanvulling.
Postnl voldoet aan btw-vrijstelling omdat het van overheidswege is belast met het ophalen, het sorteren, het vervoer en de distributie van postzendingen tot 2 kg. Dus: brieven en kleine pakjes. Bovendien: aangetekende zendingen en zendingen met aangetekende waarde. Postnl is dit door de overheid opgedragen en is dus niet een gewoon commercieel bedrijf en heeft daarom btw-vrijstelling..
DHL doet niet aan postbezorging maar aan pakketbezorging: het is een commercieel bedrijf en derhalve btw-plichtig.

Andere antwoorden (1)

De btw-vrijstelling geldt wettelijk alleen voor post die valt onder de Universele Post Dienst. PostNL is de organisatie die die uitvoert. Waarschijnlijk een erfstuk uit het verleden toen de PTT (waaruit PostNL is voortgekomen) nog een staatsbedrijf was.a

"De UPD ziet toe op de bezorging van geadresseerde postzegelpost in Nederland en daarbuiten. Onder de UPD-dienstverlening vallen:

Brieven met een gewicht tot 2 kilogram.
Postpakketten met een maximum gewicht van 10 kilogram (buitenland maximaal 20 kilogram).
Aangetekende en verzekerde poststukken."

Op alles wat PostNL verder bezorgt, wordt btw geheven.
Citaat van de site van PostNL:

De Universele Postdienst (UPD) is in de wet vastgelegd met als doel te zorgen dat het versturen en ontvangen van post voor iedereen in Nederland toegankelijk blijft. De Nederlandse overheid heeft PostNL aangewezen om de UPD uit te voeren.
Toegevoegd op 30 januari 2020 17:57: tekst
Computoon