wat is het belasting voordeel van zakelijk inkopen buiten nederland en verkopen in nederland?

Hallo,

Hoe zit het belasting technisch en zakelijk gezien wanneer ik bijvoorbeeld een product in Duitsland koop en in Nederland wil verkopen ?
Vaak hoor ik dat Nederlandse bedrijven in Duitsland voor 0% btw producten inkopen .
Maar wat is het voordeel als je het aangekochte 0% btw product uit Duitsland weer in Nederland zakelijk wilt verkopen ?
uiteraad betaal je als bedrijf dan weer 21%btw bij verkoop maar kan je deze ten alle tijden weer terug vragen of hoe moet ik dat zien ?

Als voorbeeld.

Bedrijf koopt voor 0% btw in Duitsland product A
Bedrijf verkoopt in Nederland met 21% btw het product A
Bedrijf moet bij btw aangifte normaal gesproken 21%btw of product A afdragen aan de belastingdienst.
Bedrijf vraagt de 21% btw van product A bij kwartaal aangifte terug.

Mag dit ten alle tijden ?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.9K
ronron1212
4 jaar geleden
Je doet net of btw kosten of opbrengsten zijn maar dat zijn het niet btw kost je niets en brengt ook niets op.
LeonardN
4 jaar geleden
@ronron1212 Ik heb zelf nooit zoveel met in en verkoop en BTW te maken gehad (kon BTW grotendeels verleggen).
Maar kan je twee rekenvoorbeelden laten zien? Dus product is zonder BTW 100 euro in beide landen. Kopen in Duitsland, verkopen in Nederland
Inkoop 100 euro (je laat dan de BTW verleggen op de factuur, zoals ik het begrijp)
Verkoop 242 euro incl. BTW
Teruggave/opgave BTW bij belasting ?? Kopen in Nederland
Inkoop 121 euro incl. BTW (dus 100 excl.)
Verkoop 242 euro incl. BTW
Teruggave/opgave belasting ?? Zeg ik het dan goed dat de vrager zelf die 21 euro op moet geven, en dat daarom zijn verzonnen voordeeltje wegvalt?
ronron1212
4 jaar geleden
@LeonardN als je btw betaald krijg je dat terg als je het niet hoeft te betalen krijg je niets terug. Als je btw ontvangt moet je het afdragen. BTW levert een ondernemer nooit geld op en kost het ook niet. De ondernemer heeft alleen kosten door de administratie van de btw de doorgeef functie. Als jij de btw kon verleggen kreeg je dus ook niets terug dus het zelfde als je het niet kon verleggen dan kreeg je het van de belasting terug De btw op je verkopen moet je wel afdragen in beide gevallen.
ronron1212
4 jaar geleden
@LeonardN er is dus geen voordeel op btw.
Inkoop 100 euro (je laat dan de BTW verleggen op de factuur, zoals ik het begrijp)
Verkoop 242 euro incl. BTW
Teruggave/opgave BTW bij belasting ??
In dit geval dus geen BTW terug te vorderen
100 euro winst op het product dus omzet
Product levert dus 200 op.
Btw wordt door de klant betaald 42 euro
Deze wordt afgedragen aan de fiscus In je tweede geval krijg je dus 21 euro terug van fiscus
en betaal je dus weer 42 euro
Je winst blijft dus gewoon 100 euro
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het punt wat ik probeer aan te halen heeft bij de belasting een naam. intracommunautaire verwerving. Ik hoor dat menig bedrijf hier voordeel uithaalt.
Maar wat is dan het voordeel ?
Die link begrijp ik niet, wanneer je het weer in Nederland verkoopt en dus btw zou moeten afdragen . Ik begrijp dat niemand ij het nederlandse belasting stelsel voordeel haalt uit btw .
Maar waarom kiezen veel partijen dan toch om producten uit andere eu landen te halen en deze op de Nederlandse markt te verkopen . Wat is de winst en waaruit ?
ronron1212
4 jaar geleden
Winst of verlies heeft niets met btw te maken. De kans dat ze in het buitenland minder betalen bij een groothandel is altijd aanwezig hoe minder inkoop kosten hoe hoger je winst wordt. Net als dat je het in Nederland koop
tinus1969
4 jaar geleden
@Jecco, Ik heb de indruk dat je verschillende aspecten met elkaar verbindt die niet bij elkaar horen. Dat je in het buitenland inkoopt heeft niets met BTW te maken. Of er moet sprake zijn van BTW fraude, natuurlijk... https://nl.wikipedia.org/wiki/Carrouselfraude
ronron1212
4 jaar geleden
@tinus1969 het heeft zeker wel met btw te maken het is alleen verlegd en dat houd in dat je geen btw over die inkoop kan terug vorderen maar je betaald wel de btw over je verkoop.

Antwoorden (1)

Er zit geen btw-technisch voordeel aan.

Stel: Nederlandse ondernemer koopt product in bij Duitse ondernemer. Stel eur 100. NL-ondernemer ontvangt factuur van eur 100 met de Duitse omschrijving van "btw verlegd". (Engels: VAT reversed charged). Verplicht is de vermelding van
de (geldige) btw-nummers van beide ondernemers op de factuur.

Voor de btw-aangifte over zijn inkoop berekent de NL-ondernemer zelf de btw tegen het NL-tarief. 21% × eur 100 = eur 21.

Dat bedrag geeft hij op 2 plaatsen aan in de aangifte. Bij (uit mijn hoofd) bij 4b als af te dragen btw (want die plicht is "verlegd" naar de NL-ondernemer) en bij 5b (de voorbelasting). +21 -/- 21 is natuurlijk 0 maar zo moet het worden ingevuld om het rond te krijgen. Die Duitse ondeneming moet van al dit soort transacties per btw nummer van de tegenpartij bij iedere aangifte een lijst maken die weer aansluit op het bedrag in zijn aangifte voor transacties die met btw verlegd zijn gefactureerd.

En als de NL-ondernemer het product verkoopt aan een NL-ondernemer of consument is het een standaard btw-transactie, zoals alle andere binnenlandse transacties.

Ook hier blijkt weer: voor een ("gewone") ondernener is de btw geen kostenpost en levert deze geen voor- of nadelen op. (Behalve als een klant niet betaalt maar daar is weer een andere oplossing voor). De ondernemer is voor de btw alleen een tussenpersoon voor de Belastingdienst.
.
Voor de duidelijkheid: op zo'n factuur met "btw verlegd" staat dus geen btw-bedrag. Maar het is iets totaal anders dan "het nultarief" voor de btw.
Toegevoegd op 24 januari 2020 15:06: tekst
Computoon