Mogen ouders een belastingvrij bedrag schenken aan kinderen 50+?

5200 (+/-) mag dat 2x
Voorbeeld mijn ouders schenken dit ,mag dan mijn schoonouders dit bedrag ook schenken of mag dat alleen samen dat bedrag zijn .we hebben een gezamenlijke rekening .

Picture for question
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
6.3K
crispy
4 jaar geleden
Jouw schoonouders zijn jouw ouders niet. Maar die mogen wel aan hun kind dat met jou getrouwd is ook een dergelijk bedrag belastingvrij schenken.

Antwoorden (1)

Artikel 26 lid 1 van de Successiewet bepaald weliswaar dat partners voor de berekening van de schenkbelasting als één en dezelfde persoon wordt aangemerkt. Maar dat betekent niet dat zij ook als één persoon worden aangemerkt voor schenkingen van verschillende schenkers. Als jouw partner dus ook een schenking zou krijgen van jouw ouders dan is artikel 26 van toepassing. Dat wil zeggen dat de totale schenking wordt gesteld op zeg 11000 euro en daarbij geldt dan een vrijstelling voor van 5500 (tweede volzin art. 26 lid 1) zodat over de resterende 5500 schenkbelasting van 10% wordt geheven.
Nu in jouw geval echter de schenking van jouw schoonouders aan jouw partner is gedaan is vorenstaande niet van toepassing en is dus zowel de schenking aan jou van jou ouders als de schenking van je schoonouders aan je partner dus onbelast, indien het dus beide de 5500 euro niet te boven gaat.