Moet ik belastingaangifte doen als startende ondernemer?

Ik ben een student en wil een kleine onderneming (eenmanszaak) gaan starten met het verhuren van aanhangers. Hiermee verwacht ik een omzet van €500 tot €1000 per jaar te behalen. Ik heb al een aanhanger gekocht (privé). Volgens de 3 criteria van de KvK ben ik een ondernemer.

Moet ik belasting betalen over de omzet/winst?
Is het verstandig om een zakelijke bankrekening te openen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (1)

Moet ik belastingaangifte doen als startende ondernemer?
Ja, je moet altijd, dus ieder kwartaal aangifte doen. Zelfs als je niets verdiend hebt, moet je een "nulaangifte" doen. Je moet immers laten zien wat je verdiend, want op basis daarvan wordt je belast, dus je moet ook bewijzen als je niets verdiend, anders krijg je een schatting, en dat kan heel verkeerd uitpakken, en moet je het tegendeel gaan bewijzen. (BTW-aangifte)
Echter, als "kleine ondernemer" c.q. startende ondernemer zijn er bepaalde kortingen die je aan kan vragen (de eerste 5 jaar, de precieze data moet je opzoeken) en je kan ook je BTW kwijtschelden als ik het me goed herinner, onder bepaalde voorwaarden, als je heel weinig verdiend o.i.d. Zie https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/btw/btw

Moet ik belasting betalen over de omzet/winst?
Ja, inkomstenbelasting, zoals iedereen.

Is het verstandig om een zakelijke bankrekening te openen?
Ja. Dat is ook gemakkelijker voor je boekhouding.