Aangifte omzetbelasting vergeten! Wat nu?

ik ben vergeten om de aangifte te doen voor de derde kwartaal. Vandaag heb ik een brief ontvangen van de belastingdienst met de boete en de schatting van de omzetbelasting. Inmiddels heb ik de aangifte verstuurd, maar in de brief staat dat ik voor 15 december ongeveer €5.000 moet betalen (voor de omzetbelasting) terwijl ik geen werkzaamheden heb uitgevoerd in die periode.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.3K
Antoni
4 jaar geleden
In de brief of op de achterkant staat toch zeker wel wanneer en hoe je bezwaar kan indienen? Of anders op zijn minst wat je moet doen als je het niet eens bent met het besluit van de Belastingdienst?
erotisi
4 jaar geleden
Ook als je geen werkzaamheden hebt uitgevoerd betekent dat nog niet dat je je niet aan je aangifte verplichting moet houden. Hiervoor kan inderdaad een verzuimboete worden opgelegd. Als je op tijd bezwaar maakt en je kunt bewijzen dat je geen omzet hebt gehad kun je de aanslag laten verlagen. Maar de boete zal wel blijven staan
tinus1969
4 jaar geleden
Is dit de eerste keer dat je vergeten bent aangifte te doen? Hoeveel omzet had je eerder? Dat soort factoren bepalen de hoogte van de boete.

Antwoorden (1)

Volg onmiddellijk het stappenplan van de belastingdienst. VANDAAG BEGINNEN want je hebt 14 dagen.

Site belastingdienst:
<>Waarom ontvangt u een naheffingsaanslag?
Omdat u volgens onze gegevens niet of te laat aangifte hebt gedaan. Of niet, niet volledig, of te laat hebt betaald. Het kan ook zijn dat u een suppletie hebt ingediend. Of dat u een startende ondernemer bent en op papier btw-aangifte hebt gedaan.
Als wij geen btw-aangifte van u hebben, schatten wij hoeveel btw u moet betalen
Wij weten niet hoeveel facturen u hebt verstuurd of ontvangen. Dus bij onze schatting werken wij met vaste bedragen. Het bedrag van de naheffingsaanslag kan daardoor behoorlijk hoog zijn.
Er is ook goed nieuws. Doet u alsnog btw-aangifte over het tijdvak van de naheffingsaanslag? Dan is de uitkomst waarschijnlijk dat u minder hoeft te betalen dan het door ons geschatte bedrag.
<>
Zie voor verder details de link.