Kan ik studiekosten te maken in 2020 nu al opvoeren per 1 december?

In februari 2020 ga ik een nieuwe studie aanvangen. Hiervoor kom ik niet in aanmerking voor een studie financiering of ander lening toelage. Nu las ik dat ik studiekosten (minus drempel 250 euro) mag aftrekken van de belasting.
Kan ik deze ook per 1 december al opvoeren in een voorlopige aanslag voor 2020 zodat ik maandelijk een bedrag retour krijg van de studiekosten.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (1)

Als de studiekosten voldoen aan de eisen die wettelijk gelden voor aftrekbaarheid van studiekosten dan kun je ze (schattenderwijs) al opvoeren.
Lees vooraf goed na welke "studiekosten" aftrekbaar zijn want lang niet alle "studiegerelateerde" kosten zijn aftrekbaar. Het zou vervelend zijn als je achteraf belasting moet terugbetalen.

Zorg ervoor dat je alles bewaart wat betrekking heeft op de studie (waaronder facturen, betaalbewijzen) en bedenk dat het jaar van betaling bepalend is voor het jaar van aftrek.

Of je wat terug krijgt, hangt ook samen met je inkomen. Heb je in 2020 bijv. een inkomen van 0, dan krijg je geen belasting terugbetaald over het bedrag van de studiekosten. De belastingdienst betaalt namelijk niet meer belasting terug dan je al betaald hebt of gaat betalen (bijv. in de vorm van loonheffing over je loon).
U mag alleen de noodzakelijke kosten aftrekken

Denk aan:

collegegeld, cursusgeld, lesgeld of examengeld
leermiddelen die u van de opleiding móet hebben, zoals boeken of bepaalde software

Dit mag u niet aftrekken:

kosten van een laptop, tablet of printer
reiskosten
rente over een studieschuld
de inrichting van uw studeerkamer
Toegevoegd op 15 november 2019 11:15: tekst
Computoon
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dank je wel voor je antwoord.
Nog even 1 vraagje, als ik in januari 2020 betaal voor de studie dan kan ik ze voor 2020 in de voorlopige aanslag zetten?
En als ik hem nog dit jaar betaal? Dan moet ik de kosten gewoon over 2019 terugvragen ook al start de cursus in februari 2020?
Computoon
4 jaar geleden
Vraag 1: ja, mits aan eisen wordt voldaan Vraag 2: ja. Dat doe je dan bij de aangifte inkomstenbelasting over 2019 die je (als regel) voor 01-05-2020 moet indienen via "Mijn Belastingdienst". Uiteraard kun je dat bedrag dan niet opgeven voor 2020, dat zou dubbel zijn en fout (want: betaald in 2019). Zorg ervoor dat uit de betaling duidelijk blijkt dat hij te maken heeft met de desbetreffende studie.
Dat de studie moet voldoen aan bepaalde voorwaarden om voor aftrek in aanmerking te kunnen komen, had ik al vermeld.
Inekez1
4 jaar geleden
+
Soms kun je studiekosten in 2 (of meer) termijnen betalen. Kies er dan voor om beide termijnen in 2020 te betalen. Anders betaal je zowel in 2019 en in 2020 de drempel van 250 euro zelf. Ook als je verwacht in 2020 boeken e.d. te gaan aanschaffen, kun je beter alle studiekosten in 2020 betalen. Tenzij je natuurlijk in 2019 wel betaald werk hebt en in 2020 niet meer.
Computoon
4 jaar geleden
Dat is een goed advies. Want de drempel geldt uiteraard per kalenderjaar. Als je alle kosten in 2020 betaalt en dat jaar geen betaald werk of vermogen hebt, is de aftrekpost niet reddeloos verloren. In zo'n geval worden de studiekosten die niet verrekend konden worden met het inkimen (omdat er dat niet was) op de aanslag vermeld als "restant persoonsgebonden aftrek". Als je dat bedrag weer overneemt in de aangifte over het jaar daarop, dan wordt er rekening mee gehouden als je dat jaar wel inkomen had.
Geen inkomen? Dan blijft het restant staan tot er een moment komt dat het wel verrekend kan worden. Uiteraard wel ieder jaar het bedrag van het restant van de aanslag overnemen in de aangifte over het daaropvolgende jaar.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+mooi uitgebreid antwoord