Hoe zit het met btw-betaling aan mede-artiesten bij mijn optreden?

Ik ben artiest en heb een kvk. Laatst had ik mede-artiesten bij een optreden. Zij hebben geen kvk. De boeker heeft ondertussen mij de volledige factuur betaald. Ik wil mijn mede-artiesten hun eerlijke deel betalen. Hoe doe ik dit qua btw? Moeten zij btw betalen? Moet ik die zelf er al af halen? Ik hoorde iets over gage-formulieren. Moet ik daar iets mee doen? Google was onduidelijk.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.4K
tinus1969
4 jaar geleden
Heb je bij je mede-artiesten gecheckt of ze wel of geen BTW bon willen krijgen?
TurfGraver
4 jaar geleden
"Zij" betalen geen btw, zij brengen die in rekening.
Als u deze btw in mindering wil brengen heb je een factuur met btw berekening nodig.
ronron1212
4 jaar geleden
Als je collega's geen btw nummer hebben sturen ze jo een factuur zonder btw en betaal jij de volledige op de factuur van de opdrachtgever de btw.

Antwoorden (1)

Je mede-artiesten hebben geen BTW nummer en kunnen geen BTW afdragen of verrekenen. Wat zij krijgen is 'loon uit overige werkzaamheden'.
Aangezien jij BTW-plichtig bent, draag jij alle BTW af (na verrekening met aan anderen betaalde BTW). Het bedrag ex-BTW verdeel jij over jezelf en je mede-artiesten.

Ik denk dat het verstandig is om deze afspraken op te schrijven, al is het maar in een email aan alle mede-artiesten.

Rekenvoorbeeld voor jezelf en 4 mede-artiesten: Jij hebt 605 euro ontvangen; 105 euro BTW draag je af. Jij en je mede-artiesten hebben nu elk 100 euro inkomsten. Deze 100 euro geef jij weer op bij de inkomstenbelasting.
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
Zelfstandige artiesten zijn omzetbelastingplichtig. In beginsel zijn alle prestaties belast met het hoge tarief van 21% tenzij ze uitdrukkelijk aangemerkt zijn als: belast met 6% vrijgesteld van omzetbelasting. Artiesten mogen voor hun optredens het lage tarief van 9% BTW rekenen. We gaan hier in op de voorwaarden waaronder dat mag.
Het 9%-tarief voor artiesten Voor artiesten zijn er nogal wat prestaties te noemen die belast zijn met 9%. Kortweg: alle optredens, voor publiek, of voor camera's, voor geluidsopnames, of in rollenspelen het verlenen van toegang tot muziek- en toneeluitvoeringen. De vergoedingen daarvoor zijn belast met het lage tarief van 9%. Deze regeling is gunstig, want het betekent dat een optreden dat belast is met het laagste tarief voor de consument 12% goedkoper is gemaakt.
tinus1969
4 jaar geleden
@ronron1212, je zegt: "Zelfstandige artiesten zijn omzetbelastingplichtig."
Maar blijkbaar zijn dit geen artiesten die zo vaak optreden dat ze omzetbelastingplichtig zijn. Ze hebben bv geen kvk nummer, zijn dus geen zzp-er. Ze klussen gewoon wat bij.