Hoeveel moet ik als zzper op zij zetten?

Ik verdien 4000 euro bruto per maand is het dan genoeg als ik maandelijks 800 euro opzij zet voor de belastingdienst en 800 euro opzij zet voor mocht ik arbeidsongeschikt raken en voor mn pensioen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.8K
ronron1212
4 jaar geleden
De belasting is alleen al meer dan 800 per maand.
ronron1212
4 jaar geleden
Zijn je inkomsten in of ex btw?

Antwoorden (1)

Dit is van een aantal factoren afhankelijk

1. Ben je wel of niet BTW plichtig? Zo ja, welk tarief hanteer je? Ik ga even uit van 21% BTW. 4000 euro per maand is 121, 100% is dan 3305 euro. Ofwel, 685 euro BTW moet sowieso afgedragen worden.

2. Bruto inkomsten is dan 3305 euro. Nu wordt het lastig. op jaarbasis is dit 3305 * 12 = (afgerond) 40.000 per jaar. (niet afgerond 39,669 euro, maakt voor het verhaal niet uit). Maar wat zijn je kosten? Heb je huurkosten? Andere kosten? Die moeten van dit bedrag afgehaald worden.

3. Ik doe alsof er GEEN kosten zijn. Worst-case scenario. Dan heb je alleen nog maar aftrekposten (de 40.000 is dan wel (uit het hoofd) je bedrag als inkomen. Niet het belastbaar inkomen, maar (zoals ik al zei, uit het hoofd) het fiscaal inkomen. Dat heb je bijvoorbeeld nodig voor als je een hypotheek wil).

4. Aftrekposten (https://www.ikgastarten.nl/zzp/belasting/dit-zijn-de-belangrijkste-aftrekposten-voor-zzpers):
- zelfstandigenaftrek (7280 euro)
- starters aftrek (mits je jonger bent dan 4 jaar), 2123 euro
- MKB vrijstelling, 14% van het fiscaal inkomen - de twee aftrekken hierboven) 4237 euro
- Investeringsaftrek, neem ik even niet mee
- Partner aftrek. Mocht een partner meewerken (meer dan een 1225 uren per jaar), ook weer een percentage er af. Neem ik ook niet mee.

Wat hou je over?
40000 - 7280 - 2123 - 4237 = 26360 (worst case scenario).

Over deze 26360 euro moet je belasting betalen. Dit gaat met staffels
https://www.belastingdienst.nl/bibliotheek/handboeken/html/boeken/HL/handboek_loonheffingen_2019-tarieven_bedragen_en_percentages.html
0 - 20384 --> 36.65
20385 - 34300 --> 38.10

Dus 36,65% van 20384 = 7470
38.10% van (26360-20385 = 5975) = 2276
Totaal te betalen belasting = 7470 + 2276 = 9746 euro

800 euro per maand *12 = 9600 euro op jaarbasis. Dit is dus net te weinig MITS je de BTW afdracht van hierboven NIET mee neemt.

Dit is een ongevere benadering. Ik ben uit gegaan van geen kosten, geen afschrijvingen e.d. Een boekhouder zal je hier meer inzicht in kunnen geven. Mocht je wel BTW moeten afdragen, is dat 700 euro per maand extra. Ik zou dan inzetten op ca 1500 euro per maand apart te zetten.
Klein stukje vergeten, de 800 euro voor pensioen en arbeidsongeschiktheid. Pensioen mag je opvoeren als kosten (mits je echt aan een fonds afdraagt). Dus die gaan af van je bruto omzet (hier die 3305 per maand). Of het genoeg is, kan niemand zeggen (ook voor ongeschiktheid) Hangt af van je levensstandaard
Toegevoegd op 04 juli 2019 13:12: tekst