Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet ik betalen of krijg ik geld terug?

Hallo,

Ik heb een brief van de belastingdienst gekregen. Aan het einde van de brief staat: vastgesteld bedrag van de te verrekenen voorheffingen: €xxx
Moet ik dit betalen? Ik snap er niks van.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Als je nog een belastingschuld hebt, wordt het vastgesteld bedrag van de te verrekenen voorheffingen hierop in mindering gebracht. Je schuld wordt dus minder.
Als het bedrag meer is dan een eventuele openstaande belastingschuld, wordt het verschil aan u terugbetaald.
Je hoeft dus voorlopig niets te doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Uit de afbeelding begrijp ik dat je aangifte hebt gedaan en dat de Belastingdienst de daarin begrepen voorheffing (zeer waarschijnlijk de loonheffing) heeft gecorrigeerd.

Het nieuwe bedrag aan voorheffing, nog vermeerderd met de van toepassing zijnde heffingskortingen, wordt in mindering gebracht op de verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen.

Bedenk hierbij dat het totaal aan heffingskortingen nooit hoger kan zijn van de berekende belasting en premie. Met een eenvoudige opzet zal ik dit toelichten (belastingplichtige jonger dan de AOW-leeftijd):

a. inkomen uit tegenwoordige arbeid………….……………………………………….€...6.250

b. inkomstenbelasting en premie en premieheffing……….................…36,55%.....€...2.284

c. algemene heffingskorting……………….………….…………….….€...2.265
arbeidskorting……………………………….…….…….1,764%......€…...110
af: wegens te weinig belasting en premie…………........….….….€…....-91…..€...-2.284

d. verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen…..............€………..0

e. reeds ingehouden loonheffing (voorbelasting)………………………..………….€…2.280
..
f. te ontvangen inkomstenbelasting op aanslag…………………………….…….…€…2.280
(Lees meer...)
4 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding