Mogen wij de BTW terugvragen van een weggeefactie?

Goeiedag,

Wij zijn 2 dagen online gegaan met onze webshop, en willen nu graag een ‘weggeef’ actie doen als product een nieuwe tv. Nu is onze vraag hoe boek ik dit in de administratie ? Mogen wij de kosten van de tv aftrekken van de winst ? Mogen wij de btw terugvorderen van de tv?

Onze branche zit namelijk in totaal iets anders dan tv’s.

Alvast bedankt voor de personen die de tijd nemen om te reageren op mijn vraag.

Met vriendelijke groet.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (2)

Naar mijn idee: ja, dat mag.

Zo'n weggeefactie is een vorm van reclame/promotie. Op zo'n soort kostenrekening boek je de kosten van deze actie in de administratie, dus ook de kosten van de weg te geven tv. (Die boek je dus niet op de balans, het is geen bedtijfsmiddel!) De btw kun je terugvorderen.

Van belang is, dat je alles rond de actie zeer goed documenteert (ook: wie heeft 'm gewonnen, bewijs van versturen naar winnaar) zodat bij een controle aannemelijk gemaakt kan worden dat de kosten duidelijk zakelijk zijn. Want anders kan zo'n branchevreemd product dat als kosten geboekt is vragen oproepen.

Het gaat ook wel eens fout, zie de bron. Dat was een geval van (op z'n zachtst gezegd) "te weinig zakelijk".
.

Zorg ervoor dat je een goed ingerichte administratie hebt, als ondernemer ben je verplicht administratie te voeren.
Toegevoegd op 23 mei 2019 04:55: tekst
Computoon
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie
Deze actie vereist geen boekingen in je administratie. De tv heb je reeds in je administratie ingeboekt d.m.v. de meest eenvoudige journaalpost (de aankoop van 10 tv's):
Inkoop goederen binnenland € 6.198,30
Inkoop-btw " 1.301,70
A/Kas-Bank € 7.500,--

Hiermee heb je de inkoop-btw als voorbelasting ook reeds in je administratie opgenomen.

Je zou nog kunnen overwegen om deze weggeefactie als volgt in je administratie te verwerken:
Reclame € 619,83
A/Inkoop goederen binnenland € 619,83

Dit is echter geen verplichting maar geeft enkel een juist beeld van de verhouding verkoop : inkoop.
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
619,83 is wel 6198,30 @LammertdeHaan
LammertdeHaan
4 jaar geleden
Dat is wat de journaalpost ook aangeeft, ronron1212. Maar ik lees net in de vraagstelling dat de webshop in feite niet handelt in tv's en dus zal het wel gaan om één enkele aankoop welke dan het beste in de administratie opgekomen kan worden met de volgende journaalpost: Reclame-/promotiekosten... € 619,83
Inkoop-btw............................€ 136.17
Aan / Kas-bank......................................€ 750,--
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie