Bestaat er een rechtsgeldige verklaring van de belastingdienst welke schulden nog open staan?

Ik wil graag weten hoe ik aan een rechtsgeldige verklaring kom van de belastingdienst waarin staat of ik nog schulden open heb staan en zo ja, welke dat zijn.

Ik heb tot nu toe al twee keer mee gemaakt dat ik aan de belastingdienst had gevraagd of ik nog schulden open had staan waarvan ik niet zou weten. Twee maal werd dat ontkent en toch later op terug gekomen. Dan kwam er een 'aap uit de mouw' en bleek dat ik zogenaamd toch nog wel een jaren oude schuld binnen een zeer kort termijn moest afbetalen. De medewerker waarmee ik contact heb gehad, had dan zogezegd 'een vergissing gemaakt' door te zeggen dat er geen schulden meer open stonden.

Om van dergelijke verassingen af te komen, ben ik op zoek naar een rechtsgelding bewijs waarin alle schulden zijn vastgesteld tot aan een bepaalde datum, zodat ik niet meer in onzekerheid zit mbt. belastingschulden. Dan kan ik gewoon in een keer alles afbetalen en is het permanent verleden tijd.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.8K
ronron1212
5 jaar geleden
Je hebt toch aanmaningen gehad.
Je kunt ook inlogen met digi op mijn belastingdienst en daar eens kijken
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik heb van die schulden voor zover ik weet geen aanmaningen oid. gekregen.
Aangezien het om belastingschulden van jaren oud ging, zou het kunnen dat ik het simpelweg niet meer weet dat ze bestonden of dat de schulden überhaupt nooit hebben bestaan.
Online zijn geen schulden (meer) zichtbaar als ik bij de belastingdienst inlog. De achtergrond is echter niet relevant. Feit blijft dat ik in onzekerheid zit, zolang ik geen rechtsgeldig bewijs heb dat er geen belastingschulden uit het verleden te betalen zijn (of dus juist wel, waardoor ik weet waar ik aan toe ben).

Antwoorden (1)

Zo'n verklaring bestaat er niet. Wel kun je via de Belasting Telefoon om een uitdraai vragen van een overzicht van de reeds voldane en nog openstaande bedragen. Maar om dat een "rechtsgeldige" verklaring te noemen is wat hoogdravend. Je mag ervan uitgaan dat zo'n overzicht de juiste informatie bevat. Dat noemen we een "opgewekt vertrouwen".