Heb je bij een heel jaar niet gewerkt ook recht op hypotheekrenteaftrek?

Wanneer jij in heel 2019 niet zou werken zou je dan bij de belastingaangifte over het jaar 2019 ook recht hebben op hypotheek rente aftrek?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (3)

Hypotheekrente mag je alleen aftrekken van je inkomen in box 1 dus geen inkomen geen aftrek.
ronron1212
5 jaar geleden
Ja, u blijft in principe recht hebben op (misschien een deel van de) aftrek.
Om vast te stellen dat u een verlies in box 1 heeft, is het belangrijk dat u gewoon aangifte doet.
De exacte regel is namelijk dat het verzoek om middeling moet worden ingediend binnen 36 maanden nadat de aanslagen over de 3 jaren die u wilt middelen allemaal ‘onherroepelijk’ vaststaan
Bij deze middeling telt u de inkomens uit werk en woning van drie aaneengesloten jaren op. De uitkomst deelt u daarna door drie. Over de uitkomst daarvan - het gemiddelde inkomen - berekent u per jaar opnieuw de belasting.
Is het totaal van de nieuwe belastingbedragen lager dan van de oude belastingbedragen? En is het verschil groter dan € 545? Dan kunt u belasting terugkrijgen. U kunt het formulier ‘Verzoek om middeling’ invullen en indienen bij uw belastingkantoor.
Zie ook:
https://www.consumentenbond.nl/belastingaangifte/tips-voor-bij-een-verzoek-om-middeling
SimonV
5 jaar geleden
U heeft in het jaar dat u niet verdient een negatief inkomen (verlies) Dit verlies wordt verrekend met het inkomen van 2018 (voorgaand jaar - carry back) of als dat niet lukt vanwege bijvoorbeeld een te laag inkomen met inkomen uit de volgende zes jaren - carry forward Dit negatieve inkomen moet in de desbetreffende aangifte in mindering worden gebracht op het positieve inkomen. Waardoor de hypotheekrenteaftrek alsnog verzilverd kan worden . Zie de informatie van de Belastingdienst - bron 1

Middeling inkomen
Kan zeker iets opleveren als er 2 jaren zijn met substantieel inkomen en een jaar met geen inkomen. De berekening hoeft sinds maart 2019 niet meer te worden meegestuurd. De informatie van de Consumentenbond is dus op dit punt inmiddels verouderd. Zie voor het formulier van de Belastingdienst bron 2 Het formulier heet: verzoek om middeling inkomenstenbelasting.
fisbel
5 jaar geleden
fisbel
5 jaar geleden
Ik zie geen mogelijkheid om mijn antwoord te corrigeren. Kon vroeger wel.
De eerste link is fout. Moet zijn: https://www.belastingdienst.nl/bibliotheek/handboeken/html/boeken/FISIN2019/fiscale_informatie_2019-te_verrekenen_verliezen.html Carry back is niet 1 jaar, maar 3 jaren.
Carry forward is niet 6 jaar, maar 9 jaren.