Is er een mogelijkheid dat je belastingaangifte invuld met terugwerkende kracht?

ik heb namelijk sinds 2013 geen belastingaangifte meer ingevuld. Kan ik ze alsnog invullen van de afgelopen jaren?

5 jaar geleden
1.5K
fisbel
5 jaar geleden
Mag de ondergrens ook € 15 zijn? Zie: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/inkomstenbelasting/belasting_betalen_terugvragen/check_of_u_belasting_terugkrijgt/

Antwoorden (1)

Ja, 2014 is het oudste jaar waarvoor dat nog kan.

Allereerst:
Als je een aangiftebrief van de Belastingdienst hebt ontvangen, dan moet je aangifte doen vóór de uiterste datum die daarop vermeld is. Oók als je weet, dat je niets hoeft te betalen. Krijg je zo'n brief niet maar blijkt (bijv.) uit een 'testinvulling' van het aangifteprogramma van het desbetreffende jaar dat je meer dan eur 46.- (tot en met 2017) of eur 48.- (vanaf 2018) moet betalen, dan moet je ook tijdig aangifte doen. Uit eigen beweging.

Ik ga van de situatie uit dat je helemaal geen aangiftebrieven van de Belastingdienst hebt ontvangen in de afgelopen jaren.

Je kunt nog aangifte doen tot vijf jaar terug. In 2019 kun je dus nog belastingaangifte doen over de jaren 2014 t/m 2018. Niet meer over 2013. Die aangifte over 2014 moet uiterlijk 31-12-2019 (enz.) bij de Belastingdienst binnen te zijn. Als je recht hebt op 'geld terug', dan krijg je dat alsnog. De ondergrens voor teruggave ligt bij eur 14.-/jaar.

Even nog voor de zekerheid (van de site van de Belastingdienst):
"Doet u opzettelijk geen aangifte? Dan kunt u een vergrijpboete krijgen. Dit kan ook als u opzettelijk een onjuiste of onvolledige aangifte doet. Wij kunnen u ook een vergrijpboete opleggen bij een navorderingsaanslag, die wij u sturen als een eerdere aanslag te laag was."
Computoon