Mag je inkomstenbelasting aftrekken van de winst?

Vele soorten belasting mag af worden getrokken van de aangifte inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting, bijvoorbeeld motorrijtuigenbelasting. Het lijkt erop dat IB of Vpb niet afgetrokken kan worden van de winst. Maar is dat zo, en waarom?

5 jaar geleden
2K

Antwoorden (4)

Die betaal je namelijk over je winst dat is dus d belasting over wat je verdient hebt als ondernemer.
ronron1212
5 jaar geleden
Nee, want inkomstenbelasting zijn geen 'kosten' die je als ondernemer moet maken om omzet/winst te creëren.
5 jaar geleden
Je kunt IB of Vpb niet van "de winst" aftrekken omdat ze over de winst berekend worden. Anders gezegd: als de winst niet bekend is, kan de Vpb niet berekend worden.
Computoon
5 jaar geleden
erotisi
5 jaar geleden
Je kunt ze natuurlijk wel aftrekken voor het volgende jaar.....of zouden kosten dan niet meer toegerekend kunnen worden aan die periode?
Computoon
5 jaar geleden
Zo werkt het niet. De Vpb is een winstbelasting. In de bedrijfseconomische jaarrekening is de Vpb een kostenpost en daarmee een onderdeel van de winstbepaling. Deze winstbelasting wordt altijd aan het boekjaar toegerekend waarop zij betrekking heeft. Je hebt dus het resultaat vóór belasting (omzet min alle 'gewone' kosten, laten we uitgaan van een winst), als je dat hebt, kun je de Vpb berekenen (bij een rechtspersoon). Dit is ook een kostenpost maar dan in de 9-rubriek. Die trek je van het 'resultaat vóór belasting' af en wat je overhoudt is het 'resultaat na belasting'. Bij de berekening van de fiscale winst is de Vpb niet aftrekbaar. In de Wet op de vennootschapsbelasting 1969 staat in artikel 10 is in lid 1 te lezen:
Bij het bepalen van de winst komen niet in aftrek (...)
a (...)
b (...)
c (...)
d (...)
e. de vennootschapsbelasting (...) Bedrijfseconomisch is de Vpb dus een kostenpost.
Fiscaal is de Vpb geen kostenpost.
tinus1969
5 jaar geleden
@erotisi IB en Vpb zijn geen 'kosten'.
Nee, Vpb mag niet worden afgetrokken krachtens artikel 10 lid 1, onderdeel e Vpb 1969. Dat dit niet mag is logisch, immers is de belasting bedoelt om inkomsten voor de overheid te genereren en het toestaan van zo'n kostenaftrek zou dit niet alleen het doel en strekking van de wet ondermijnen, maar ook leiden tot minder belastinginkomsten voor de overheid.