Betaal je meer belasting met weinig burgers of betaal je minder belasting met meer mensen?

Wanneer je belasting heft als regering, kijkt de regering dan naar het aantal mensen in het land en verdeelt die de onkosten/belasting aan de burgers per hoofd of maakt dit totaal niet uit? Ben je als burger duurder uit met weinig mensen in het land of met veel mensen. Meer mensen meer onderhoud, minder mensen minder onderhoud. Of een dure nota verdelen onder weinig mensen of met veel mensen. Zelf kijk ik nu naar het huidige belastingsysteem waarbij ik merk dat ik steeds meer belasting aan het betalen ben, maar merk buiten de deur weinig verbetering.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.3K
ronron1212
5 jaar geleden
Je betaald zoveel soorten belasting bijv btw, inkomsten/loonbelasting, benzine accijnzen enz dat wordt dus via diverse manieren binnen gehaald dus niet per hoofd een bepaald bedrag.
tinus1969
5 jaar geleden
Nee, belasting wordt niet gebaseerd op het aantal inwoners.
Er is geen vast criterium waar belasting op is gebaseerd, omdat belastingheffing iets is dat in de loop van de eeuwen (millennia zelfs, eigenlijk) is gegroeid.
erotisi
5 jaar geleden
Als je de kosten kan verdelen over veel mensen zal die kost per mens wel lager zijn. Dus als ieder 30% van zijn loon aan loonbelasting moet betalen zal er veel meer worden opgehaald bij meer mensen dan minder. Maar meer mensen betekent ook meer kosten. Er zal wel ergens een omslagpunt kunnen zijn waarbij de toename van mensen uiteindelijk toch weer duurder gaat worden na een lange verlaging. Dit is natuurlijk afhankelijk van de efficientie van de samenleving en de soort behoeften van de mensen die het omslagpunt naar voor of naar achter brengen.

Antwoorden (1)

Kleine landen zijn (wat) in het nadeel, omdat je als land altijd bepaalde kosten hebet om een overheid in stand te houden (zoals kabinetsleden, ministeries). De kosten daarvoor worden door de inwoners betaald, dus hoe minder inwoners, hoe hoger de kosten per inwoner zijn.

Wat betreft je laatste zin, daar zit natuurlijk geen direct verband achter, aangezien er 17 miljoen mensen in Nederland wonen, waarbij de 1 er soms harder op vooruitgaat dan de ander. Het voordeel is, als je er op achteruit gaat, bv. als je tijdelijk zonder werk komt te zitten, dat dan nog steeds alles redelijk geregeld is, je krijgt een tijdelijke uitkering, en als de andere mensen genieh belasting betalen, lopen alle andere overheidsuitgaven ook gewoon door.
Laatste zin: Genieh = genoeg
Toegevoegd op 15 februari 2019 22:52: tekst