Hoe rechtvaardigt de overheid om btw over energiebelasting te betalen?

Bij de afrekening van gas en elektriciteit wordt ook energiebelasting geheven, maar over deze niet onaanzienlijke energiebelasting betaal je ook nog eens btw van 21%.
Je leest dan op de overheidsite "Een ondernemer die goederen of diensten levert, berekent u btw over de totale verkoopprijs van een product. " https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/btw-omzetbelasting/vraag-en-antwoord/betaal-ik-btw-over-mijn-energiebelasting
De vraag die zich dan voordoet is :
1 maakt de energiebelasting echt onderdeel uit van het verkochte product (bijv. gas). Met andere woorden betaald nu de gaslevenrancier de energiebelasting of de consuement?
2 Is die beredenering wel steekhoudend? Immers, indien de energiebelasting echt door de leverancier wordt betaald en dus onderdeel is van het product in hoeverre komt dit dan overeen met andere belastingen betaald door ondernemers? Zit bijvoorbeeld in de verkoopprijs van kleding ook al de inkomsten of vennootschapsbelasting berekend alvorens men btw berekent?
3 Is belasting over belasting niet een beetje vreemd.....

5 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (2)

1. Uiteindelijk betaalt de consument. De energieleverancier is een doorgeefluik. Net als de btw is de energiebelasting een bedrag dat de energieleverancier moet afdragen. Het is voor hem geen kostenpost.
2. Vergelijk gaat niet op. Vpb wordt niet over de omzet berekend maar over het resultaat. Als het resultaat 0 zou zijn, is er ook geen Vpb-bedrag
3. Het oogt vreemd maar het volgt uit 'het systeem': btw wordt geheven over het totaalbedrag exclusief btw. Dit is een "transparante" (om maar een modewoord te gebruiken) methode. Ook handig voor de controle op de omzetbelasting. De enige die er nadeel van ondervindt is de consument.
Computoon
5 jaar geleden
ronron1212
5 jaar geleden
Beetje raar vergelijk vpb daarover wordt nooit btw geheven dus?? Over de overige belastingen wordt ook geen btw geheven dus het antwoord is een beetje onduidelijk.
erotisi
5 jaar geleden
Als je zegt dat btw wordt geheven over het totaalbedrag exclusief btw wil dat dan zeggen dat de btw die de verkoper betaald heeft aan zijn leverancier eerst in aftrek brengt op zijn inkoopprijs alvorens hij een winstopslag toevoegt wat de winkelprijs geeft waarover btw wordt berekend. Als dat zo is dan is het dus juist niet volgens het systeem (althans het btw systeem) om belasting over belasting te heffen......
tinus1969
5 jaar geleden
@erotisi. Nee, zo werkt BTW niet.
Er is een inkoopprijs, daar zit betaalde BTW in. Vervolgens stelt de verkoper een verkoopprijs vast, daar zit ook BTW in. Het verschil tussen (ontvangen) BTW bedrag in de verkoopprijs, en (betaalde) BTW als onderdeel van de inkoop moet de verkoepr afdragen.
De exacte methodiek en berekening kan verschillen (omdat bedrijven onderling mogen afrekenen met de prijs zonder BTW) maar dit is het principe. Laat je zelf niet in de war brengen met je eigen pseudo-spitsvondigheden, maar redeneer streng vanuit het formalisme. Dat doet de belastingdienst ook.
ronron1212
5 jaar geleden
@tinus1969 in de inkoopprijs zit geen btw de inkoopprijs is winst en verlies de btw is een balanspost. alleen als het product gereed is en de consument het koopt is de btw te betalen door de consument. Maar voor een bedrijf is btw nooit een kosten post of een verlies of winst.
tinus1969
5 jaar geleden
@erotisi; je maakt een irrelevant onderscheid. De verkoper betaalt inkomstenbelasting. De enige bron van inkomsten waar hij die uit kan betalen, is de verkoopprijs.
tinus1969
5 jaar geleden
@erotisi, net als @leonardN begrijp ik niet waarom je blijft vasthouden aan deze redenering. Je schreef:
'stel de verkoper laat de energiebelasting buiten de verkoopprijs, maar stuurt de heffing over de energie door naar de afnemer ;zou dat ook kunnen?'
Nee, dat kan dus niet. Want over die apart doorgestuurde heffing moet toch echt weer BTW worden berekend.
Verder schrijf je 'Deze leverancier heeft lagere prijzen terwijl de energiebelasting netjes wordt geheven......'. Wat heeft dat met deze vraag/discussie te maken?
De overheid rechtvaardigt dit heel simpel basis van de definitie die je zelf geeft: 'Een ondernemer die goederen of diensten levert, berekent u btw over de totale verkoopprijs van een product.'
Dat die verkoopprijs allerlei elementen bevat die soms wel, soms niet apart gespecifieerd worden (arbeidsloon, materiaalkosten, rente/kapitaalkosten, diverse belastingen, etc etc etc) doet er niet toe. Je maakt het alleen maar ingewikkeld door dat er bij te halen en te doen alsof die belastingen iets bijzonders zijn: Het enige dat telt is de 'totale verkoopprijs'.
5 jaar geleden
erotisi
5 jaar geleden
Maar als die energiebelasting toch al voor rekening komt van de consument en niet zoals kosten als arbeid en materiaal is het toch vreemd dat die onderdeel van de verkoopprijs zijn......
tinus1969
5 jaar geleden
@erotisi; arbeid en materiaal komen toch uiteindelijk ook voor rekening van de consument. De verkoper stelt een verkoopprijs vast, inclusief (naast arbeid en materiaal) bedragen voor diverse belastingen. That's all.
tinus1969
5 jaar geleden
De vaste minner is er ook weer!
ronron1212
5 jaar geleden
@tinus1969 welke belastingen buiten die op loon want dat is kostprijs zitten er nog meer in de verkoopprijs dan?
tinus1969
5 jaar geleden
@ronron1212 uiteindelijk zitten alle belastingen die de verkoper betaalt of afdraagt in de verkoopprijs. Tot parkeerbelasting aan toe.
ronron1212
5 jaar geleden
Winstbelasting niet alleen de kosten die in de winst en verliesrekening worden geboekt. @tinus1969
tinus1969
5 jaar geleden
@ronron1212 en dus? Wat bedoel je? Dit is slecht een losse flodder.
ronron1212
5 jaar geleden
@tinus1969 ik snap nog steeds niet wat jij met alle belastingen bedoeld?
tinus1969
5 jaar geleden
@ronron1212, nou gewoon: Alles. Je laat je, net als @erotisi verwarren. De verkoopprijs bevat ALLES, en over die hele verkoopprijs wordt BTW geheven.
En ALLES is dan ook ALLES: arbeid, materiaal, rente, salarisadministratie, de bureaustoel van de directeur, en ook de diverse belastingen. Uiteindelijk zit dat allemaal in de verkoopprijs verwerkt. Soms duidelijk gespecificeerd (energierekening, garagenota), soms als totaalbedrag (een heel bruinbrood bij de supermarkt).
ronron1212
5 jaar geleden
@tinus1969 ik heb jaren ervaring met administraties en kostprijsberekeningen maar je legt nog steeds niet uit welke belastingen dan?
tinus1969
5 jaar geleden
@ronron1212, wat valt er uit te leggen? In de verkoopprijs zit direct of indirect alles verwerkt. Elke kostenpost en elke belasting. Daar valt niets aan uit te leggen, dat zie je als je het doorhebt. Het lijkt er op, dat je er te dicht op zit om dat in te zien. Ietsje meer helikopterblik :-)
ronron1212
5 jaar geleden
In de verkoopprijs zitten alle kosten geen btw of belasting die de ondernemer moet betalen over winst of wat ook alleen de kosten die in de winst of verliesrekening zitten. Voor de consument komt de btw er over heen dat is voor de ondernemer geen kosten of winst.
tinus1969
5 jaar geleden
@ronron1212, en dus?
Met die verwijzing naar winst/verliesrekening ben je alleen maar verwarring aan het zaaien, ook bij jezelf.
Alle kosten/posten die de ondernemer moet betalen, komen uiteindelijk in de verkoopprijs terecht. Immers, die kosten kan de ondernemer alleen maar betalen door iets te verkopen :-)
ronron1212
5 jaar geleden
@tinus1969 ik weet hoe een kostprijsberekening tot stand komt en dat er doorberekende belastingen in zitten die bij inkoop of andere redenen ontstaan maar dat heeft op zich niet met de vraag te maken. Btw over belasting. De inkomsten belasting kent ook geen btw. Ingewikkelder dan het is kan ik het niet maken wel duidelijker. Maar ik stop er mee.
tinus1969
5 jaar geleden
@ronron1212, je zegt 'De inkomsten belasting kent ook geen btw.'
Dat is het hele punt: Eigenlijk wel. Als een ZZP-er een rekening stuurt, zit in dat uurtarief inkomstenbelasting verstopt. En over dat uurtarief wordt BTW geheven.
erotisi
5 jaar geleden
maar dat (bijv. IB) zijn natuurlijk wel kosten die op de verkoper drukken. Energiebelasting drukt in geen enkel opzicht op de verkoper......
tinus1969
5 jaar geleden
@erotisi; je maakt een irrelevant onderscheid. De verkoper betaalt inkomstenbelasting. De enige bron van inkomsten waar hij die uit kan betalen, is de verkoopprijs.
erotisi
5 jaar geleden
maar dat is nu net de discussie. Die inkomstenbelasting zijn echt kosten voor de ondernemer en indirect zal hij die wel uit de winst halen. Maar energiebelasting komt toch niet voor rekening van de gasleverancier.......wat hij int moet hij direct afdragen.
tinus1969
5 jaar geleden
@erotisi, dat hele idee van 'kosten voor de ondernemer' is iets dat JIJ verzint. JIJ introduceert een onderscheid.
Voor de belastingwetgeving telt alleen maar: 'totale verkoopprijs'.
ronron1212
5 jaar geleden
@tinus1969 een zzp-er betaald over de winst inkomsten belasting als hij dus niet voldoende winst opslag in zijn uurtarief stopt heeft hij geen winst dus geen belasting te betalen.
ronron1212
5 jaar geleden
@tinus1969 voor de belastingdienst telt de winst en verliesrekening en wat daar van overblijft de omzet dus de verkoopprijs staat daar los van.
ronron1212
5 jaar geleden
@tinus1969 en dan ook nog de winst exclusief btw
tinus1969
5 jaar geleden
@ronron1212, om de één of andere reden vind jij die winst/verliesrekening heel belangrijk, blijkbaar omdat daaruit zou blijken dat de inkomstenbelasting geen vast percentage van de verkoopprijs is. Dat klopt, maar het doet er niet toe.
het hele argument draait er om, dat BTW wordt berekend over de verkoopprijs. Dat een dele van die verkoopprijs bestaat uit allerlei belastingen vindt @erotisi een probleem, maar dat is iets dat hij zelf heeft bedacht. De belastingdienst redeneert heel straight: verkoopprijs = het bedrag waar BTW over berekend wordt.
ronron1212
5 jaar geleden
@tinus1969 nu zijn we eindelijk bij de vraag is energiebelasting een rechtstreeks belasting of een verkoopprijs en moet daar dan nog btw overbetaald worden en waarom is dat dan.
tinus1969
5 jaar geleden
@Ronron1212; Opnieuw, je maakt een onderscheid tussen verkoopprijs en belasting dat (in de optiek van de wetgever) gewoon niet bestaat. De verkoopprijs omvat ook allerlei belastingen.
Energie is daarbij niet het enige voorbeeld. Ook over benzineaccijns wordt BTW geheven. Indien een verhuisbedrijf of installateur parkeerbelasting moet betalen, mag deze ook aan de klant in rekening worden gebracht -MET BTW.
erotisi
5 jaar geleden
Het vergelijk met accijns is wel passend:
https://www.startpagina.nl/v/financien/belastingen/vraag/124804/accijns-btw-betaald-logica-hierachter/
"BTW wordt geheven over de waarde van het product"
tinus1969
5 jaar geleden
@erotisi, het is niet passend, het is dezelfde situatie.
erotisi
5 jaar geleden
is er in de wet vastgelegd dat een verkoper BTW moet heffen over het totaal van het door hem gevraagde verkoopbedrag en dit bedrag is ook inclusief de energiebelasting die de verkoper moet heffen. "
stel de verkoper laat de energiebelasting buiten de verkoopprijs, maar stuurt de heffing over de energie door naar de afnemer ;zou dat ook kunnen? Dus twee aparte rekeningen. Waar in de wet wordt bepaald wat de verkoopprijs is? Deze leverancier heeft lagere prijzen terwijl de energiebelasting netjes wordt geheven......
LeonardN
5 jaar geleden
Als deze twee aparte rekeningen zou sturen zou er twee keer btw geheven moeten worden. Ik snap echt niets van deze. Snap weinig van deze discussie. Het komt ontzettend vaak voor dat je belasting over belasting betaalt.
Computoon
5 jaar geleden
Erotisi: Wet op de Omzetbelasting-1968, artikel 8 (maatstaf van heffing) "Artikel 8        1 De belasting wordt berekend over de vergoeding.     2 De vergoeding is het totale bedrag dat - of voor zover de tegenprestatie niet in een geldsom bestaat, de totale waarde van de tegenprestatie welke - ter zake van de levering of de dienst in rekening wordt gebracht, de omzetbelasting niet daaronder begrepen. Ingeval ter zake van de levering of de dienst meer wordt voldaan dan hetgeen in rekening is gebracht, komt in plaats daarvan in aanmerking hetgeen is voldaan." Dus ja, "het systeem" is in de wet vastgelegd.
Devon
9 maanden geleden
Omdat ik de BTW kwestie wil uitzoeken en van Nat. B. Overh. Zaken hulp kan krijgen om bij de energieleverancier BTW terug te vorderen, is hier uit brief van de Bond:
"Zoals de belastingdienst meldt op haar website: Hoe werkt de btw? (https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/hoe_werkt_de_btw
“BTW is de belasting die u betaalt over uw omzet. U berekent de BTW in de prijs voor
uw goederen of diensten. Per maand, kwartaal of jaar doet u aangifte, en betaalt u de
BTW”
Energieheffing zoals alle andere heffingen waar ik voor betaal is namelijk al belasting en
geen goederen of dienst… Door BTW op (Energie)heffingen en accijnzen te verrekenen,
is simpel uitgelegd belasting op belasting betalen en dit is wettelijk niet toegestaan
Op wegenbelasting en gemeentelijke belastingen wordt namelijk ook geen BTW berekend.
Dit extra heffen van belasting is een vorm van oplichting en knevelarij, strafbaar
conform art. 326 Sr en art. 366 Sr"
Devon
9 maanden geleden
Van de energieleverancier, via de klachtenafdeling, ontving ik als reactie op mijn aangetekende brief met het verzoek om de BTW terug te betalen, het volgende bericht:
"BTW
Het is mij niet helemaal duidelijk waarom u bezwaar maakt tegen de BTW heffing. Dit is een heffing die we bij u in rekening brengen namens de overheid. Daar zijn wettelijke afspraken over gemaakt en dienen we als bedrijf ons aan te houden. We dragen deze heffingen ook af aan de overheid en kunnen dit niet voor u aanpassen of wijzigen." Als daar geen beweging vandaan komt, door de tactiek van afschuiven bijv. zou het kunnen zijn dat ik dan de minister van financien moet aanspreken?
In mijn volgende reactie toon ik de brief van de Nat. Bond Overheidzaken gericht aan die minister.
Devon
9 maanden geleden
Ook ben ik benieuwd naar ervaringen van anderen met de BoZ, omdat ik geen contact kan krijgen, hetzij via telefoon, hetzij via email. Is het oplichterij? Website van de bond: https://www.bondoverheidszaken.nl/
Brief van de Nat. Bond Overheidzaken aan de minister:
"Geachte Ministerie van Financiën,
De volgende eisen dien ik hierbij in:
1) Het volledig terugbetalen van alle onrechtmatige vorderingen van BTW over (Energie)heffingen en accijnzen met terugwerkende kracht over 5 jaar.
Zoals de belastingdienst meldt op haar website: Hoe werkt de btw?
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/hoe_werkt_de_btw “BTW is de belasting die u betaalt over uw omzet. U berekent de BTW in de prijs voor uw goederen of diensten. Per maand, kwartaal of jaar doet u aangifte, en betaalt u de BTW”
Energieheffing zoals alle andere heffingen waar ik voor betaal is namelijk al belasting en geen goederen of dienst… Door BTW op (Energie)heffingen e