Mag je een voorlopige belastingaanslag weigeren?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.3K
tinus1969
5 jaar geleden
Kun je wat meer achtergrond geven? Waarom wil je dat?

Antwoorden (2)

Op mijn belastingdienst kun je de voorlopige aanslag wijzigen waardoor je hem niet krijgt. Ook kun je aangeven dat je die niet meer wilt.
ronron1212
5 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Maar uiteindelijk moet je de definitieve WEL betalen !
ronron1212
5 jaar geleden
Ja als je moet betalen aan het eind ja dan moet je betalen.
tinus1969
5 jaar geleden
Wat je schrijft lijkt eerder over voorlopige teruggave te gaan, dan over een voorlopige aanslag.
ronron1212
5 jaar geleden
@tins1969 https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/voorlopige-aanslag/voorlopige-aanslag
fisbel
5 jaar geleden
Een voorlopige aanslag (betaling) kan geweigerd worden door de aanslag te wijzigen. Dit moet in principe wel conform de waarheid. Dat wil niet zeggen tot op de euro nauwkeurig navlooien wat er allemaal ingevuld moet worden. Een voorlopige aanslag mag met enige creativiteit worden ingevuld. Als er € 46 of minder te betalen is wijzigt de Belastingdienst de opgelegde aanslag in een nihilaanslag. Het voordeel kan zijn dat er bij de werkelijke aangifte niets betaald hoeft te worden als het te betalen bedrag € 46 of minder is. Bij een verplichte aanslag moet er betaald worden als het te betalen bedrag minder is dan € 47. Door met aftrekposten te schuiven is er soms meer mogelijk. Een voorlopige aanslag wijzigen in een nihilaanslag terwijl er toch het jaar daarna betaald moet worden is geen ramp. De betaling vindt alleen een jaar later plaats.
ronron1212
5 jaar geleden
@fisbel er kunnen ook gewoon minder overige inkomsten zijn.
Nee. Je mag een voorlopige aanslag niet weigeren.
Alleen wijzigen als deze niet meer klopt met je huidige situatie.
SimonV
5 jaar geleden
tinus1969
5 jaar geleden
Wat je schrijft lijkt eerder over voorlopige teruggave te gaan, dan over een voorlopige aanslag.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ inderdaad wijzigingen aanvragen, simpelweg alleen stopzetten niet.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/voorlopige-aanslag/content/hoe-kan-ik-mijn-voorlopige-aanslag-stoppen
Eerst formulier invullen met de ongewijzigde gegevens én de gegevens die de aanvrager wil aanpassen. Als daaruit blijkt dat er geen recht meer is op een voorlopige aanslag, dan stopt de Belastingdienst die.