Moet ik BTW afdragen van een cashback?

Ik heb een cashback bedrag ontvangen over een aankoop voor mijn bedrijf. Moet ik bij de omzetbelasting daar BTW over berekenen? Ik heb nooit een factuur of teruggavebewijs ontvangen van de winkel.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
6.9K

Antwoorden (2)

Nee, het is geen opbrengst die met bedrijfsvoering te maken heeft. Puur een geldontvangst, hier hoeft dus geen omzetbelasting over betaald worden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Nee hierover hoef je geen omzetbelasting te betalen.

Je hoeft uberhaupt geen omzetbelasting te betalen voor aankopen. Wel is de btw van aankopen aftrekbaar van het totale af te dragen btw aan de belastingdienst (te betalen btw - te vorderen btw= af te dragen btw). Op dit moment is dat niet het geval, want je hebt het aankoopbedrag terug ontvangen, dus dat kan je niet meer vorderen. Je hoeft alleen de initiele aankoop terugteboeken indien nodig