Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoelang moet je jaarstukken voor de belastingdienst bewaren, zowel prive als zakelijk?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Ik geloof 5 jaar. Dan vervalt namelijk je aangifte mogelijkheid.

Je kan tot maximaal 5 jaar geleden je belasting terugvragen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor ondernemers: 7 jaar. Let wel stukken mbt tot onroerend goed moet je 10 jaar bewaren.
Voor particulieren geldt geen bewaarplicht, maar het is toch verstandig om je papieren 5 jaar te bewaren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deze vraag is volgens mij al twee keer eerder gesteld, hierboven staat het enige juiste antwoord, 5 jaar voor particulieren is niet verplicht maar wel verstandig. 7 jaar voor bedrijven is verplicht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dank. Trouwens, die eerdere vraag ging over het bewaren van bankafschriften voor particulieren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@lala, ja, maar de vraag is ook al eerder in zijn algemeenheid gesteld en ik lees steevast weer antwoorden die niet kloppen, terwijl het antwoord toch redelijk gemakkelijk te vinden is via google en belastingdienst.nl
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je hebt gelijk. Ik snap ook niet dat mensen er heilig van overtuigd zijn dat ze een bewaringsplicht hebben. Inderdaad: even googelen en je hebt het.
Inderdaad zoals reeds vermeld 5 jaar. Jij hebt namelijk het recht om tot 5 jaar geleden aangifte te doen, net zoals de belastingdienst het recht heeft dit alsnog aan je te vragen. Let wel, dit geldt alleen voor particulieren.

Bedrijfsmatig is het de voorgenoemde 7 jaar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
"U bewaart uw btw-administratie normaal gesproken 7 jaar. Documenten die te maken hebben met de koop of verkoop van een bedrijfspand, zoals een notariële akte, moet u echter 10 jaar bewaren."

Let wel, zeven jaar vanaf het moment dat je aangifte hebt gedaan. Dus als je in 2010 je uitgestelde aangifte 208 hebt ingediend, dan moet je die spullen tot en met 2017 in een kartonnen doos beschikbaar hebben voor het geval de grijze muizen komen kijken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding