Waarom betaald je aan een timmerman 21% btw , en een kapper , schilder , stucadoor 6 % Waarom is dat?

Waarom betaald je aan een timmerman 21% btw , en een kapper , schilder , stucadoor 6 %
Waarom is dat

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
8.6K
ronron1212
5 jaar geleden
Het 6% tarief is inmiddels 9% geworden

Antwoorden (2)

Om te beginnen, het 6% tarief bestaat niet meer, dat is 9% geworden. Maar om op de vraag terug te komen waarom er verschil in B.T.W. is, is dat er destijds veel klanten weg bleven bij de kleine zelfstandigen en naar de zgn, zwartwerkers gingen, omdat die géén
21 % B.T.W. rekenden. De gedachte hierachter was, dat die "weglopers" terug gingen naar de officiële kleine zelfstandigen.
5 jaar geleden
Het lage tarief geldt niet alleen voor stukadoren maar ook voor het isoleren, schilderen en behangen van woningen die ouder zijn dan 2 jaar.  Ook het schoonmaken in woningen valt onder het 9%-tarief waarbij niet geldt dat de woning niet ouder dan 2 jaar hoeft te zijn.

Waarom de ene dienst wel en de andere niet? Dat zijn politieke besluiten en het waarom daarvan is vaak ondoorgrondelijk. Dierentuinen, circussen en attractieparken: ook het lage tarief. Maar de kermis -toch ook vermaak- weer niet. Geen peil op te trekken :-)
Computoon