Wat verdienen de europarlementariërs en hoeveel zijn er?

Ik heb het idee dat het allemaal zakkenvullers zijn. Wat kost die maandelijkse verhuizing Brussel / Strasbourg, is dit echt nodig of gewoon geld verspilling?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.1K
ronron1212
5 jaar geleden
https://www.europa-nu.nl/id/vh8lnhrrl0g8/beloning_europarlementariers
ronron1212
5 jaar geleden
Maar hou kom je erbij dat het zakkenvullers zijn?

Antwoorden (2)

Het salaris van een Europarlementarier bedraagt per 1 juli 2016 ca. 98 duizend euro. Europarlementariërs verdienen minder dan Tweede Kamerleden. Wel hebben ze naast hun salaris recht op allerlei vergoedingen van kosten die zij als parlementariër maken. Dit zijn bijvoorbeeld onkostenvergoedingen voor de huur van kantoorruimtes, dagen dat zij aanwezig zijn bij vergaderingen en het op en neer reizen. Er zijn op dit moment 751 Europarlementariërs. De voorzitter is wel lid van het parlement, maar heeft geen stemrecht. Het maximum aantal leden dat kan stemmen is dus 750. De verdeling van de zetels over de landen kan in de loop van de tijd veranderd worden, omdat deze onder meer afhankelijk is van het aantal inwoners van een land.

De maandelijkse verhuizing Brussel / Strasbourg kost inderdaad veel geld, met name omdat ook ondersteunend personeel deze reizen moet maken. Hier probeert men al jaren wat aan te doen, maar hier is heel moeilijk een compromis in te vinden, omdat beide steden hun rol en hun inkomsten willen behouden.
...

Op deze website https://www.nationaleberoepengids.nl/Lid_Europees_Parlement vind je nog de onderstaande tekst, maar ik weet niet van welke datum deze gegevens zijn:

Salaris en Arbeidsvoorwaarden lid Europees Parlement

Volgens het Statuut van het Europees parlement, verdienen de leden per maand € 7956,82. Verder maken de leden aanspraak op onkostenvergoeding, dit om bijvoorbeeld administratie en kantoor te voeren in het land van herkomst. Dit bedrag is vastgesteld op € 4299. Reis-, accomodatie-, en bijkomende kosten worden vergoed op basis van daadwerkelijke uitgaven, tot een maximum van € 4234. Tenslotte ontvangen de leden € 304 voor elke dag dat ze aanwezig zijn op de algemene vergadering. Op dit presentiegeld is overigens in het verleden flinke kritiek geweest.
...

Nederland heeft op dit moment, in december 2018, 26 Europese Parlementsleden, België heeft er 21. De volgende verkiezingen vinden plaats in de periode van 23 t/m 26 mei 2019. In Nederland zullen zij op donderdag 23 mei gehouden worden, in België op zondag 26 mei.
Toegevoegd op 16 december 2018 09:50: tekst
5 jaar geleden
Ruw weg kunnen ze wel 250000 euro per jaar verdienen met alle z.g onkosten vergoedingen.
Je krijgt een vergoeding voor b.v personeel, of je ze hebt of niet de vergoeding krijg je.
Kijk ook eens naar de pensioen voorziening enz. enz.