Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als ik in de wia kom,en ik vraag huurtoeslag aan gaan ze dan van mijn inkomen van 2018 uit of 2019?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Huurtoeslag krijg je als voorschot. Als je voor 2019 huurtoeslag aanvraagt, dan geef je bij de aanvraag een schatting van je verwachte inkomen in 2019. Achteraf (dus in 2020) wordt door de belastingdienst berekend of het geschatte inkomen overeenkomt met het werkelijke inkomen. Als dat afwijkt, wordt de hoogte van je huurtoeslag met terugwerkende kracht aangepast. Dat kan betekenen dat je iets moet terugbetalen, maar kan ook betekenen dat je nog een nabetaling krijgt.

Voor het recht op toeslagen en de hoogte ervan geldt het jaarinkomen. Gaat je inkomen in de loop van 2019 behoorlijk omlaag en kom je daarmee op een jaarinkomen dat onder de toeslaggrens ligt, dan heb je voor heel 2019 recht op de toeslag. Aanvragen kan dus per 1 januari, maar kan ook met terugwerkende kracht in de loop van 2019 nog per 1 januari.

Om achteraf terugbetalen te voorkomen, is het belangrijk het inkomen goed te schatten. Het maximale inkomen waarbij je huurtoeslag kunt krijgen is voor 2019 nog niet bekend, maar zal wel weer iets hoger zijn dat dat van 2018 (€ 22.400,00).
(Lees meer...)
5 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding