Moet ik belasting betalen over een schenking uit het buitenland?

Ik ben van plan volgend jaar een eigen bedrijf te starten. Mijn oom die in USA woont wilt mij een bepaald bedrag schenken om mij te helpen starten.
Mijn vraag is moet ik er dan belasting over betalen en of aangifte over doen?
Hij is 25 jaar geleden 1 jaar in Nederland verbleven en is toen verhuisd naar USA en woont er al meer als 20 jaar. Het gaat hier om een bedrag van 20-30k.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
9.7K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Schenker heeft 1 jaar in Nederland gewoond ergens in 1995. Hij heeft geen Nederlands nationaliteit. Dat betekent dus dat ik geen aangifte hoef te doen en ook geen belasting over hoef te betalen?

Antwoorden (1)

Dat hangt af van de nationaliteit van de schenker.

Is de schenker Nederlander? Dan hoeft u alleen aangifte schenkbelasting te doen als hij of zij minder dan 10 jaar geleden naar het buitenland is verhuisd.

Heeft de schenker niet de Nederlandse nationaliteit? Dan doet u alleen aangifte als de schenker minder dan 1 jaar geleden uit Nederland naar het buitenland is verhuisd.

Heeft de schenker nooit in Nederland gewoond? Dan hoeft u dus geen aangifte te doen.
Aangifte doen betekent níet altijd dat u schenkbelasting moet betalen
Soms is een schenking onbelast, bijvoorbeeld als u het geld voor uw eigen woning gebruikt. U moet dan wél aangifte doen om een vrijstelling aan te vragen.
ronron1212
5 jaar geleden
LammertdeHaan
5 jaar geleden
Met: "Heeft de schenker nooit in Nederland gewoond?" bedoel je uiteraard ook de 10-jaars en de een-jaars fictie.
Verder een meer dan uitstekend antwoord!