Waar gaat de dividendbelasting heen?

Waar gaat het geld naar toe dat Nederland int van de dividendbelasting? Hoe zien wij Nederlanders dat terug?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.1K
Edraket
5 jaar geleden
Dat geld gaat naar de bedrijven.
De Rutte vindt dan de particuliere huishoudens nog geld genoeg hebben.
Die kunnen nog verder worden uitgemolken door BTW van 6 naar 9 procent, en andere lastenverhogingen:
https://www.maxvandaag.nl/sessies/themas/geld-werk-recht/flinke-lastenverhoging-in-2019-versus-koopkracht-gaan-we-erin-inderdaad-op-vooruit/

Antwoorden (1)

Met een reeks maatregelen wordt de € 1,9 miljard die jaarlijks vrijkomt besteed aan het Nederlandse bedrijfsleven. Hieronder volgt een overzicht.

Verdere verlaging hoge vennootschapsbelastingtarief
Het kabinet verlaagt het hoge vennootschapsbelastingtarief van 22,25% naar 20,5% per 2021. Het hoge Vpb-tarief komt daarmee 0,5%-punt uit onder het eerder in het regeerakkoord voorgestelde niveau van 21%. Per saldo verlaagt het kabinet het hoge Vpb-tarief met 4,5%-punt. De in het regeerakkoord voorziene verlaging van het hoge Vpb-tarief in 2019 wordt uitgesteld; het tarief blijft in 2019 25%.

Ondersteuning MKB: verdere verlaging lage vennootschapsbelastingtarief
Als extra impuls voor vooral het MKB verlaagt het kabinet het lage Vpb-tarief (stapsgewijs) verder van 16% naar 15% in 2021. In totaal verlaagt het kabinet het lage vennootschapsbelastingtarief met 5%-punt; het lage Vpb-tarief wordt met 1%-punt extra verlaagd ten opzichte van het regeerakkoord. Als extra impuls voor vooral het MKB verlaagt het kabinet het lage Vpb-tarief (stapsgewijs) verder van 16% naar 15% in 2021. In totaal verlaagt het kabinet het lage vennootschapsbelastingtarief met 5%-punt; het lage Vpb-tarief wordt met 1%-punt extra verlaagd ten opzichte van het regeerakkoord.

Verlagen werkgeverslasten op arbeid
Om het ondernemersklimaat verder te versterken reserveert het kabinet vanaf 2021 een bedrag van € 200 miljoen structureel om de werkgeverslasten op arbeid te kunnen verlagen.

Overgangsrecht beperking afschrijving gebouwen in de vennootschapsbelasting
Er wordt overgangsrecht geïntroduceerd om de effecten van de beperking van de afschrijvingsmogelijkheden op gebouwen in eigen gebruik die recent in gebruik zijn genomen te verzachten. Hiermee wordt de door het kabinet voorgestelde beperking van de mogelijkheden om af te schrijven op gebouwen in eigen gebruik verzacht. Als het gebouw voor 1 januari 2019 door de belastingplichtige in gebruik is genomen en op dat gebouw nog geen drie jaar is afgeschreven, dan mag de belastingplichtige alsnog deze drie jaar volgens het oude regime blijven afschrijven. Het maakt in die gevallen niet uit of de boekwaarde daardoor onder 100% van de WOZ-waarde komt (uiteraard geldt wel de beperking tot 50% van de WOZ-waarde onder het huidige recht). Deze overgangsmaatregel komt met name terecht bij bedrijven die recentelijk in vastgoed hebben geïnvesteerd.

Zie verder:
http://www.taxence.nl/fiscaal-nieuws/nieuws/uitgelicht-homepage/aangepast-belastingpakket-b
SimonV