Ik krijg geld via crowdfunding om een aangepaste invalide auto te kopen, moet ik belasting betalen?

Als ik via een zelf of door iemand anders opgezette crowdfunding geld bijelkaar krijg om een aangepaste invalide auto te kunnen kopen moet ik dan belasting betalen?
En zo ja, over het geldbedrag of over de waarde van de auto?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (3)

Je moet over het bedrag dat je krijgt schenkbelasting betalen. Het tarief bij deze schenkbelasting is afhankelijk van de relatie die je hebt tot de schenker. Bij crowdfunding is dit meestal het hoogste tarief. Zie link voor nadere uitleg.
5 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Zuur, maar waar.
(+)
fisbel
5 jaar geleden
Het zal allemaal wel meevallen met die schenkbelasting. Tot € 2147 per jaar is vrijgesteld (derden)
LeonardN
5 jaar geleden
Deze link is dus ook van belang.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/schenken/content/moet-ik-aangifte-schenkbelasting-doen
Stel even dat de vrager 3147 euro krijgt.
Dan betaalt deze dus 300 euro over de 1000 euro die buiten de vrijstelling valt.
(zoals ik het zie)
Inekez1
5 jaar geleden
@fisbel, ik ben bang dat een speciaal aangepaste auto voor een invalide veel meer kost dan € 2147,00.
Stel dat de auto € 5000,00 kost, dan moet er in totaal € 5855,90 opgehaald worden. Er kan een hoop schenkbelasting bespaard worden als het bedrag in 2 kalenderjaren kan worden gedeeld. Per jaar geldt een vrijstelling van 2147.
Als funders in ruil voor hun bijdrage in een crowdfunding-project geen directe tegenprestatie ontvangen, spreken we van een donatie of gift. Deze vorm van crowdfunding komt veel voor bij goede doelen, maar soms maken bedrijven er ook gebruik van. In dat geval vormen bij de vragende partij de ontvangen donaties een bate waarover inkomsten- of vennootschapsbelasting verschuldigd is. Dit is anders bij een charitatieve organisatie die ANBI-status heeft. Zij is over de donatie geen belasting verschuldigd. Voorts is bij de funder de donatie als gift aftrekbaar voor de inkomstenbelasting, of vennootschapsbelasting als het een rechtspersoon betreft.
ronron1212
5 jaar geleden
Inekez1
5 jaar geleden
In deze vraag gaat het over een particulier die het geld ontvangt. Van ANBI-status is dus geen sprake, ook al is het geld bedoeld voor een goed doel. Inkomsten- en vennottschapsbelasting zijn hier dus ook niet van toepassing.
ronron1212
5 jaar geleden
@Inekez1eerste zin
Als funders in ruil voor hun bijdrage in een crowdfunding-project geen directe tegenprestatie ontvangen, spreken we van een donatie of gift.
Gift is dus schenkingsbelasting
Dat ligt aan het bedrag wat je ontvangt, er is namelijk een deel vrijgesteld van belasting. In jouw geval zal dat 2147 euro per jaar zijn. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/schenken/content/moet-ik-aangifte-schenkbelasting-doen
Alles over dat bedrag zal je 30% moeten betalen.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/schenken/content/tarieven-schenkbelasting-2017 (overige personen tot die ~ton)

Als je dus 3147 euro ontvangt betaal je
3147-2147=1000 euro
1000 euro x 30%=
300 euro aan belasting.

Stel dat je wil gaan touren in deze hippe waggie (6000 eu):
https://www.scootplaza.nl/shoprider-scootmobiel-shoprider-cabin.html?source=googlebase&dfw_tracker=25348-1484875&gclid=CjwKCAjwjIHeBRAnEiwAhYT2h40_-PfzkOtxu2vyLeX_I7Eb8JirA-Rg3zSruTMUXR_lpk36UuvX-BoCU58QAvD_BwE

Doe het dan zo (als mogelijk). Zorg dat je 7000 crowdfund en laat het uitbetalen in 2018 en 2019 (2x3500 euro)
3500-2147=1353 x .30 = 405eu belasting (wellicht is het bedrag in 2019 net iets anders)
Dat gebeurt twee maal. Dus dan hou je ~6200 euro over en heb je dus ruim voldoende om de scootmobiel te kopen.
Zorg dus dat je ruim overschonken wordt ten opzichte van de aanschafprijs om zo niet in de problemen te komen met de belastingdienst.

Met dank aan Inekez1 voor de tip om te spreiden over 2 jaren.
--
Als het schenkbedrag 2147 of minder is (OF ~4300 euro of minder is en je laat het over 2 jaar uitbetalen) hoef je dus GEEN belasting te betalen.
Anders Ja, moet je belasting betalen. Wat niet zo erg is als je dan maar meer krijgt dan de mobiel die je aanschaft.
Toegevoegd op 12 oktober 2018 16:31: tekst