Hoe is de belasting (loonheffing) van mijn twee bijbanen en stagevergoeding geregeld?

Ik heb twee bijbaantjes, en loop stage.
De loonheffingskorting is uiteraard maar bij 1 inkomstenbron actief, want je mag deze maar bij 1 werkgever laten toepassen. Deze laat ik toepassen bij het baantje waar ik het meeste verdien.
Bij de andere baan en mijn stage (met stagevergoeding) wordt dus geen loonheffingskorting toegepast.
Ik ben eerlijk gezegd verbaasd over hoeveel belasting ik betaal bij de baantjes zonder de loonheffingskorting. Ik heb hier veel over gezocht op internet, maar het wordt niet echt duidelijk. Sommige mensen zeggen dat aan het einde van het jaar toch alles (alle inkomsten) 'op een hoop' wordt gegooid, en dat daarop de verschuldigde belasting wordt gebaseerd. Het kan dus zijn dat ik na belastingaangifte over 2018 geld terug krijg.

Wat ik nu wil ik dus weten:
- Betaal ik doordat ik verschillende werkgevers heb, te veel belasting?
- Is het echt zo dat ik me weinig zorgen hoef te maken, en dat aan het einde van het belastingjaar alles wordt berekend, en dat ik mogelijk geld terug krijg of juist bij moet betalen.
- Is het nu wel of niet zo, dat het in mijn situatie nadelig is om verschillende werkgevers te hebben, of maakt dit uiteindelijk geen verschil?

5 jaar geleden
2.1K
fisbel
5 jaar geleden
Je betaalt belasting over je totale inkomen. Zie de percentages van het antwoord van ronron. Op het totaal aan te betalen belasting worden de heffingskortingen (algemene heffingskorting, arbeidskorting) in mindering gebracht. Deze heffingskortingen zijn sinds een aantal jaren inkomensafhankelijk. Kort door de bocht gezegd: Hoe hoger het inkomen (tot € 20.000 zijn de kortingen maximaal) hoe minder heffingskorting.
Ritsuka
5 jaar geleden
Je mket wel zelf belastingaangifte doen als je iets terug wilt krijgen

Antwoorden (1)

De belasting werkt met belastingtarieven van tot hieronder de schijven
Schijf Belastbaar inkomen Percentage
1 t/m € 20.142 36,55%
2 Van € 20.143 t/m € 33.994 40,85%
3 Van € 33.995 t/m € 68.507 40,85%
4 Meer dan € 68.507 51,95%

Mocht je aan het eind van het jaar te veel betaald hebben en dat is mogelijk dan wordt dat met je belasting aangifte die je dan wel moet doen weer recht getrokken en zal je het te veel betaalde weer terug ontvangen.
ronron1212