Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is de Ouderbijdrage (2018) aftrekbaar van de inkomstenbelasting?

Mijn ouders kregen pas geleden een brief over de (vrijwillige) ouderlijke bijdrage. Dit is een bijdrage om mij te ondersteunen met mijn studiekosten. Duo heeft deze brief gestuurd nadat ik mijn aanvullende beurs heb aangevraagd . MIjn ouders zijn nu benieuwd of deze bijdrage ook belastingtechnisch aftrekbaar is.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
5K
Computoon
5 jaar geleden
Nee. Dit zou ook fiscale fraude in de hand werken: de ouder draagt dat bedrag niet daadwerkelijk af aan het kind maar trekt het wel af op zijn aangifte inkomstenbelasting. Is een niet of moeilijk te controleren iets.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Nee, dat is niet het geval.
In het algemeen is het zo dat als een kind een prestatiebeurs of een lening van de DUO heeft, er geen recht is op aftrek van ondersteuning door de ouders.
Alleen als je geen recht op een beurs of lening (meer) hebt, dan kunnen de kosten van de ouder onder voorwaarden deels worden afgetrokken.
(Lees meer...)
SimonV
5 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding