Tot welk bedrag heb ik recht op loonheffingskorting?

Tijdens mijn voltijd studie heb ik nog een bijbaan in het weekend en vakanties via een detacheringsbureau. Bij het in dienst treden heb ik aangegeven dat ik in aanmerking kom voor loonheffingskorting. Mijn vraag is tot welk bedrag ik de loonheffingskorting aan kan laten staan zonder dat ik problemen krijg met de belastingdienst.
Overige info:
Ik ben iets langer dan 1 jaar in dienst bij het bedrijf.
Ik loop momenteel stage met stagevergoeding waarbij ik de loonheffingskorting uit heb staan.

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2K

Antwoorden (2)

De loonheffingskorting moet je aanzetten bij een werkgever als je per jaar meer dan 6500 verdient. Dan is het verstandig om bij eventuele andere werkgevers deze uit te laten zetten.
Je hoeft als je hem aan hebt gezet bij een werkgever die niet uit te laten zetten om dat de loonheffingskorting over een volledig jaar wordt berekend.
ronron1212
5 jaar geleden
@ Ronron1212: "De loonheffingskorting moet je aanzetten bij een werkgever ALS je per jaar meer dan 6500 verdient".

Anders dan het reeds gegeven antwoord suggereert moet je de heffingskortingen ook laten toepassen, ook al verdien je minder dan € 6.500,-- per jaar. Zonder heffingskortingen wordt er direct over je salaris loonheffing ingehouden tegen 36,55%. Bij een jaarinkomen van € 6.500,-- komt dat neer op een bedrag van € 2.375,--.

De algemene heffingskorting en de arbeidskorting bedragen bij een jaarsalaris € 2.324,--.

Conclusie: gewoon doorgaan met het laten toepassen van de heffingskortingen.

Overigens kun je nooit problemen krijgen met de Belastingdienst voor wat betreft het toepassen van de heffingskortingen. Je werkgever past deze toe tot het bedrag waar je recht op hebt. Dus hoef je de heffingskortingen nooit in te trekken (tenzij je de behoefte hebt om verplicht te sparen waarbij je op aangifte het teveel betaalde weer terug krijgt)..
NB. Toevoeging aan de zin: De algemene heffingskorting en de arbeidskorting bedragen bij een jaarsalaris van € 6.500 € 2.324,--.
Toegevoegd op 24 september 2018 10:08: tekst
5 jaar geleden
ronron1212
5 jaar geleden
@LammertdeHaan zeg ik iets anders?
LammertdeHaan
5 jaar geleden
@ronron1212. Met: “De loonheffingskorting moet je aanzetten bij een werkgever ALS je per jaar meer dan 6500 verdient. Dan is het verstandig om bij eventuele andere werkgevers deze uit te laten zetten” zeg je inderdaad iets anders dan wat ik zeg. Daarmee suggereer je op z’n minst dat de heffingskortingen NIET behoeven te worden aangezet als je minder verdient dan € 6.500 per jaar. En dat is dus onjuist!