De belastingaanslag moet betaald worden vóór 16 oktober. Wordt dat nu al gecontroleerd op het vliegveld als ik ga vliegen?

Het bedrag hoeft pas 16 oktober op de rekening te staan van de belastingdienst en ik ga 18 september weg tot 27 september. Zou ik eruit gepikt worden bij schiphol bij de paspoortcontrole, of is dat pas als je gesignaleerd staat?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.6K
Utrecht
5 jaar geleden
Ik neem aan dat je je belasting wel op tijd gaat betalen voor je op reis/vakantie gaat?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als ik op 27 september terug ben, betaal ik de aanslag volledig!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dus dat moet geen enkel probleem zijn toch?
Utrecht
5 jaar geleden
Dat is wel een probleem want dat is 11 dagen te laat. Kan je een extra boete opleveren.
Als je geld hebt voor vakantie, heb je ook geld om je belasting (op tijd) te betalen. Kwestie van prioriteiten stellen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het is niet 16 september maar 16 oktober!

Antwoorden (3)

Dat is pas als je gesignaleerd staat. Niet iedere boete of te late betaling resulteert meteen in een uitreisverbod.
Geen probleem dus om op reis te gaan.
5 jaar geleden
Dat is pas als je niet hebt betaald op 16 oktober dan kom je in de database te staan en zal je uit de rij worden gehaald bij de douane.
ronron1212
5 jaar geleden
Ivana
5 jaar geleden
Maar dan moet het ook nog om een behoorlijk bedrag gaan!
Dag Arvixian12,

De reeds geplaatste antwoorden zijn of onvolledig of zelfs geheel onjuist.
Zo zul je beslist niet in de database komen te staan en uit de rij worden gehaald bij de douane, als je op 16 oktober nog niet hebt betaald. E.e.a. verloopt wel een beetje anders.

De Belastingdienst heeft nu nog geen direct opeisbare vordering op jou. Vervolgens moet zij na 16 oktober nog enkele wettelijk voorgeschreven invorderingsmaatregelen treffen. En dan schrijven we al “2019”.

In Nederland kennen wij het recht om vrij te reizen. Dit recht is opgenomen in artikel 22, lid 4, van de Grondwet, waarin staat dat ‘iedereen het recht heeft om het land te verlaten behoudens in de gevallen bij de wet bepaald’.

De wettelijke basis als bedoeld in dit Grondwetsartikel is t.a.v. belastingen en premies sociale verzekeringen te vinden in de Paspoortwet en wel in artikel 22, sub a, van deze wet, luidend:

“Artikel 22
Weigering of vervallenverklaring kan geschieden op verzoek van Onze Minister die het aangaat, onderscheidenlijk het college van burgemeester en wethouders, gedeputeerde staten, het bestuurscollege dan wel een ander tot invordering bevoegd orgaan van een rechtspersoon die krachtens publiekrecht is ingesteld, dat het aangaat, indien het gegronde vermoeden bestaat dat een persoon,
a. die nalatig is in het nakomen van zijn verplichting tot betaling van in een der landen van het Koninkrijk verschuldigde belastingen of premies inzake sociale verzekeringen.”

Op verzoek van de Belastingdienst kunnen de paspoortgegevens van een persoon met openstaande belastingschulden in het Register Paspoortsignaleringen worden opgenomen, met als gevolg dat hij zijn paspoort moet inleveren. Doet hij dat niet dan wordt het vervallen verklaard.

De Belastingdienst heeft hierbij geen vrij mandaat. Zo moet zij bij een verzoek tot opname in het Register rekening houden met het proportionaliteitsbeginsel: de hoogte van de belastingschuld moet in verhouding staan met het opgelegde reisverbod. Daarnaast moet zij eerst kijken of er minder ingrijpende maatregelen mogelijk zijn om tot invordering c.q. inning van de belastingschuld over te gaan, zoals het leggen van beslag op (regelmatig terugkerende) inkomsten, banktegoeden of mogelijk andere voor beslag vatbare bezittingen dan wel het treffen van een persoonlijke afbetalingsregeling.

Opname in het Register Paspoortsignaleringen gaat dus niet een-twee-drie. Dat heeft heel wat voeten in de aarde.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dankje dit maakt een hoop duidelijk!