Als de lijfrente uitkering op de bank- of spaarrekening terechtkomt en de saldi van alle bank- en spaarrekeningen op 1 januari 2018, 2019, 2020 meer is dan € 30.000 (toeslagpartners € 60.000) gaat de huurtoeslag verloren. Als er minder vermogen is is er geen gevaar voor de huurtoeslag.
fisbel
5 jaar geleden
Reddie
5 jaar geleden
Mijn eigen ervaring uit 2012 is anders.
Bij de belastingdienst zijn de "meningen" daar over verdeeld.
De belastingdienst telefonisch geraadpleegd beweerden dat ik de subsidie kwijt zou zijn.
Bij het fysieke belastingloket zeiden ze dat ik de subsidie NIET kwijt zou zijn.
Uiteindelijk kreeg ik na 2 jaar een aanslag dat ik subsidie over 2,5 jaar moest terugbetalen. Zo'n 3000 Euro.
Hartelijk dank voor zo'n "subsidie"steuntje in de rug.
Reddie
5 jaar geleden
En dat was nog niet alles.
Ik had 13000 euro in de polis gestopt.
Na de crash was de polis 13000 euro waard. 0% rendement dus.
Maar ik betaalde over de uitkering het hoogste belastingtarief, plus nog de rente.
Totaal zo'n 70%.
Van de ingelegde 13000 euro was dus nog zo'n 1000 euro over.
erotisi
5 jaar geleden
@Reddie
Het lijkt me toch sterk dat als na die uitkering je banksaldo slechts 13.000 zou zijn dat je dan boven de norm van 30.000 uit zou komen. Ergens moet er dus meer vermogen aanwezig zijn geweest bijv in de vorm van andere spaarrekeningen of vorderingen etc....
fisbel
5 jaar geleden
De vraag was niet of er over de afkoop belasting + boete moest worden betaald. Als de afkoop geen afkoop kleine lijfrente is is dat meestal wel het geval. De afgekochte lijfrente is inkomen in Box 1. Omdat in het verleden de premies aftrekbaar waren mag er niet zomaar in 1 keer worden afgekocht. De vraag is hier of de huurtoeslag door de afkoop in gevaar komt. De afkoopsom komt op de bank- spaarrekening terecht. En als daardoor het totale saldo hoger is dan 30K c.q. 60K is er inderdaad geen huurtoeslag meer mogelijk.
Dat ligt eraan hoe hoog die polisuitkering is. maar op zich, als deze wordt uitgekeerd en bijv. vervolgens op een bankrekening wordt gezet ,valt het wel onder vermogen en als die boven 30.000 per persoon valt dan ben je je huurtoeslag helemaal kwijt.
5 jaar geleden
Reddie
5 jaar geleden
Zie mijn reacties bij fisbel.