Wat houdt de Studenten- en scholierenregeling in bij loonheffingkorting?

Hallo,

ik heb op de site van de belastingdienst 2 soorten loonheffingskorting formulieren gevonden.

https://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/opgaaf_gegvoor_lh_studenten_scholierenregeling_lh2021b16fol.pdf
en
https://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/model_opgaaf_gegevens_voor_de_loonheffingen_lh0082z6fol.pdf

Wat houdt de Studenten- en scholierenregeling in bij loonheffingkorting en wat is het verschil tussen beiden formulieren?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Loonheffingskorting wil zeggen dat de werkgever van te voren rekening houdt met deze belastingkorting. Tot circa € 6500 op jaarbasis is 'belastingvrij' Het verschil tussen beide regelingen is praktisch van aard. Als de verwachting is dat er meer dan þ€ 6500 op jaarbasis wordt verdiend geldt de gewone loonheffingskorting.

Omdat scholieren en studenten vaak een klein baantje hebben en dus ook een inkomen van minder dan € 6500 per jaar kan verzocht worden de studenten- en scholierenregeling toe te passen. De werkgever draagt dan helemaal geen belasting af. Bruto loon is gelijk aan netto loon. Daarentegen is na afloop van het jaar er geen belastingteruggave mogelijk. Er is immers geen belasting ingehouden. Op de jaaropgave te zien als: loonheffing € 0
fisbel
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dus welke moet ik kiezen?
fisbel
5 jaar geleden
Als u minder dan € 6500 per jaar verdient kunt u het beste kiezen voor de studenten- en scholierenregeling