Welke mogelijkheden zijn er voor mensen met gewetensbezwaren inzake belasting?

Stel, je woont in een land dat oorlog voert of op andere manieren je belastingsgeld gebruikt voor doeleinden waar je jezelf niet kunt mee verzoenen. Hoe los je zoiets op?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.2K
crispy
5 jaar geleden
Je kunt dat niet oplossen, behalve als je zelf aan de macht bent.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Aangezien belastingontduiking niet is toegestaan blijft er niet veel anders over dan proberen te emigreren naar een land me een beleid waar je wel achter staat.
Antoni
5 jaar geleden
@iHave, je kan ook proberen de politiek ervan te overtuigen andere besluiten te nemen over hoe het belastinggeld wordt besteed. Dat lijkt mij verstandiger en voor je persoonlijke leven minder ingrijpend dan emigreren. Je zou ook kunnen proberen je alsnog te verzoenen met de manier waarop het geld wordt besteed, of het belang van de in jouw ogen juiste besteding te relativeren.
paulus811
5 jaar geleden
Ik vermoed dat ook in Nederland slechts een minderheid achter de doelen staat die met belastinggeld gefinancierd worden. Als je het daar niet mee eens bent, hebben we daar eens in de 4 jaren verkiezingen voor om dat een klein beetje te sturen.

Antwoorden (2)

De veiligste oplossing is emigreren naar een land waar je je wél kunt verenigen met de belastingdienst en de rijksuitgaven.
Je zou ook kunnen overwegen om belastingweigeraar te worden en halsstarrig te blijven. In dat geval wordt op een gegeven moment opgepakt en in bewaring gesteld. Vanaf dát moment leef je zelf op kosten van de staat (belastingbetaler).
5 jaar geleden
Antoni
5 jaar geleden
Als het beleid in je nieuwe thuisland verandert, kan je dan dus opnieuw gaan emigreren. Niet heel handig, lijkt mij.
Je kan proberen de politiek ervan te overtuigen andere besluiten te nemen over hoe het belastinggeld wordt besteed. Dat kan het beste (samen) met een collectief, bijvoorbeeld een politieke partij, een actiegroep of een vakbond.

Je zou ook kunnen proberen je alsnog te verzoenen met de manier waarop het geld wordt besteed, of het belang van de in jouw ogen juiste besteding te relativeren.
...
Ik heb nog verder gezocht naar een antwoord en vond de onderstaande informatie:

Volgens dit artikel uit 2001 https://www.nrc.nl/nieuws/2001/01/13/gewetensbezwaren-tegen-belastingen-7525896-a1060444 is er een uitzondering (geweest?) voor strenggelovigen die geen belasting willen betalen voor de bekostiging van de AOW:

[Citaat 1] De trouw aan de overheid is op weinig plaatsen zo groot als in de Nederlandse bible belt waar veel streng gelovigen wonen. Uit respect voor Gods ondoorgrondelijke wegen verzetten zij zich tegen verzekeringen. Met die opvatting komen zij in de knoop met de verzekeringen die de overheid dwingend voorschrijft: verscheidene volksverzekeringen zoals de AOW alsook werknemersverzekeringen zoals de ziektewet. De belastingdienst incasseert de premies. Erkende christelijke gemoedsbezwaarden kunnen vrijstelling krijgen van de afdracht van premies voor de ziektewet. Daar staat dan tegenover, dat het recht op ziekengeld vervalt. [Einde citaat 1]

[Citaat 2] De overheid erkent een gewetensbezwaar tegen verzekeringen alleen bij iemand die tegen iedere vorm van verzekeren gemoedsbezwaren heeft. Zo iemand sluit geen ziektekostenverzekering af en verzekert al evenmin eigendommen zoals zijn huis. De Sociale Verzekeringsbank beoordeelt het recht op de vrijstelling. Logischerwijze geldt de aanvraag om als gemoedsbezwaarde te worden erkend voor alle verplichte volksverzekeringen. [Einde citaat 2]

Zo'n uitzondering geldt volgens het artikel echter niet voor mensen die gewetensbezwaren hebben tegen uitgaven voor defensie.
Toegevoegd op 21 juli 2018 11:18: tekst