Moet je perse belasting terug vorderen bij inkoop?

Moet je de btw perse terugvorderen? Zo nee, mag je dan het bedrag inclusief BTW op de kosten boeken(je vordert de btw NIET terug) ? Het lijkt mij dat het voordeliger is om inkoopfacturen inclusief BTW op de kosten te boeken als je recht heb op KOR en het bedrag is sowieso al onder de 1883.

(meer kosten dus een lagere winst voor IB)
Toevoeging:
Je mag als je bijvoorbeeld de bon kwijt bent en je kunt aantonen dat het zakelijke kosten zijn (banksfschrijving op zakelijke rekening) of je hebt een zakenlunch, dan mag je btw niet eens terugvorderen maar boek je het inclusief BTW op de kosten

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.2K
ronron1212
5 jaar geleden
De overheid komt kleine ondernemers financieel tegemoet. Wie in een jaar minder dan 1.883 euro aan btw hoeft af te dragen, mag een deel van het bedrag houden. Draag je minder dan 1.345 aan btw af, dan hoef je zelfs helemaal niets terug te betalen.
Bedenk wel dat je ook als je geen btw hoeft terug te betalen, je wel aangifte moet doen. Anders riskeer je een boete.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als je een factuur stuurt met BTW is het logisch dat je de BTW die je ontvangt van je klant moet afdragen. Maar geldt dat ook voor de BTW die je uitgeeft en kan terugvorderen? Niemand dwingt je om geld terug te vorderen? Normaal gesproken vraagt iedereen de BTW terug van de belastingdienst omdat dat gebruikelijk is en voordelig. In dit geval heb je recht op KOR en voldoe je sowieso aan de 1345 eis zonder dat je de terug te vorderen BTW hebt verrekend met je te betalen BTW. Dus mijn vraag kan je de inkoopfacturen inclusief BTW op de kosten boeken en dat je het niet terugvraagt als voorbelasting. Je hebt dan hogere kosten en een lagere winst.
ronron1212
5 jaar geleden
Bedenk wel dat je ook als je geen btw hoeft terug te betalen, je wel aangifte moet doen. Anders riskeer je een boete. Je moet de btw boeken als te vorderen. Het heeft niets te maken met voordeel. De btw is een verrekening uit eindelijk betaald de consument.

Antwoorden (1)

Een hoogst merkwaardige redenering: voorbelasting niet in mindering brengen op de af te dragen btw over de omzet. Dit betekent dat:
a. de KOR al vrij snel buiten beeld is en
b. wat je voor 100% kunt verrekenen met de fiscus slechts 36,55% (tarief 1ste schijf) aan lagere inkomstenbelasting oplevert. Tel uit je verlies!

Even een paar rekenvoorbeelden:

I. Je hebt een omzet van € 40.000,-- en kosten € 20.000,-- Beide zijn belast met 21%. De fiscale winst bedraagt € 20.000,--.

Je rekent af met de fiscus:
- af te dragen omzetbelasting (€ 8.400,-- minus € 4.200,--) € 4.200,--
- inkomstenbelasting (€ 20.000,-- x 36,55%) is € 7.310,--
- totaal € 11.510,--

II. Je verrekend de voorheffing niet met de over de omzet af te dragen btw maar brengt deze voorheffing ten laste van je verlies- en winstrekening. Dan krijg je het volgende beeld:
- over de omzet af te dragen omzetbelasting € 8.400,--
- inkomstenbelasting (€ 20.000,-- - € 4.200,--) x 36,55% is € 5.775,--
- totaal € 14.175,--

Afgezien van het feit dat het niet in mindering brengen van de voorbelasting op de af te dragen omzetbelasting niet juist is (omzetbelasting behoort – uitzonderingen daargelaten - nimmer ten bate of ten laste te komen van de exploitatierekening), schiet je ook nog eens in je eigen voet. En dat kan toch niet de bedoeling zijn?