Hoe wordt gecontroleerd of bij verkoop van woning daadwerkelijk het geld wordt overgemaakt?

Als ik mijn huis aan met kind verkoop op afbetaling in de vorm van een Hypotheek. En ik belast wordt in box 3 over het ontvangen bedrag plus rente. En mijn kind belast is in box 1 plus overdrachtsbelasting. Hoe wordt dan gecontroleerd of mijn kind mij daadwerkelijk het geld geeft?
Wat gebeurt er als ik kom te overlijden voor de lening is afbetaald? Is het dan een schenking aan mijn kind?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.3K
ronron1212
5 jaar geleden
Je wordt niet belast over ontvangsten maar over vermogen in box 3. Je kind wordt belast over inkomen in box 1. de overdrachtsbelasting wordt betaald bij de notaris en daar zit de belasting in.
erotisi
5 jaar geleden
Als je kind jonger is dan 40 kan je misschien ook nog je huis fiscaal gunstig schenken op papier:https://weblog.sparen.nl/huis-schenken-op-papier

Antwoorden (2)

De belastingdienst heeft inzage in de bankgegevens. Voor zover ze het contant betaald dien je ook dat geld aan te geven in box 3. Maar ook de vordering op zich valt in box 3. Als dus de belastingdienst ineens een verandering ziet kan er nader onderzoek worden gedaan. Als je dus je woning verkoopt en alles wordt schuldig gebleven dan valt dus ook deze vordering in box zonder dat er dus geld voor ontvangen is. Voorzover deze wordt afgelost vermindert deze vordering maar stijgt dus wel de liquide middelen en/of de bankrekening.
Als je komt de overlijden voordat de lening is afbetaald, is er geen sprake van schenking. De nalatenschap bestaat in dit geval dan alleen uit een vordering. Hierover zal je kind dan erfbelasting moeten betalen voor zover het de vrijstelling overtreft. Dat alles in aanmerking nemende dat je alleen een kind hebt.
5 jaar geleden
ronron1212
5 jaar geleden
Al wordt er betaald dan hoeft de bankrekening aan het eind van het jaar niet gestegen te zijn. Je mag het ook gewoon opmaken.
erotisi
5 jaar geleden
Dat is een terechte opmerking, maar als je er iets materieels voor koopt valt dat natuurlijk al snel weer onder de belaste bezittingen. Maar je kunt inderdaad een grote wereldreis maken of zoiets....
ronron1212
5 jaar geleden
Hoezo valt dat dan snel weer onder belaste bezittingen koop een auto een boot weet ik veel wat nog meer worden niet belast.
erotisi
5 jaar geleden
Ok, dat klopt roerende zaken voor eigen gebruik of voor gebruik binnen het gezin
bijv eigen auto of de inboedel van uw woning vallen inderdaad niet onder belaste bezittingen.
Er staan verschillende vragen;
-Normaalgesproken is het de notaris die controleert of het huis en overdrachtsbelasting zijn betaald, op het moment van overdracht. Als dat niet op een standaardmanier gebeurt, vraag dan advies aan de notaris die de overdracht doet.
-Voor de belasting zal (evt met betaalbewijzen/bankafschriften) inderdaad zonodig bewezen moeten worden dat er daadwerkelijk rente en aflossing wordt betaald -anders is het een belastbare schenking.
-Als je komt te overlijden, valt de schuld (het niet-afbetaalde deel van de lening) onder de erfenis. Als je kind enig erfgenaam is, erft die dus een schuld aan zichzelf (waar wel evt erfbelasting over verschuldigd is). Als er meerdere erfgenamen zijn, moet je kind dus (ook) aan die andere erfgenamen rente en aflossing betalen.
5 jaar geleden
erotisi
5 jaar geleden
is het niet zo dat het kind formeel gesproken niet de schuld erft maar de vordering.....?
tinus1969
5 jaar geleden
Ik ben wel benieuwd naar de reden van de min.