Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet ik BTW overdragen voor producten die ik via de Amerikaanse Amazon in USD heb verkocht?

Hi.
Ik verkoop producten via de Amerikaanse Amazon aan de Amerikaanse markt.
De financiën hiervoor vinden plaats in USD.
Stel ik verkoop iets voor $15 waar ik netto $10 aan overhoudt, moet ik dan $3.15 (21% van $15) overdragen aan de belastingdienst hier?
Op de volgende link: https://online4mkb.nl/btw-over-webshop-verkoop-buitenland/
Heb ik zojuist gelezen dat het btw-tarief 0% is als je product inderdaad de EU heeft verlaten.
Mijn producten zullen echter nooit in Europa terecht komen, maar direct naar de USA gaan.
Komt dit dan nog steeds op hetzelfde neer?

Daarnaast: Ik heb ook kosten gemaakt in USD bijvoorbeeld via Alibaba. Betekent het dan ook dat ik de BTW hiervan niet kan terugvragen? Moet ik het dan nog steeds aangeven?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Neen

Voor diensten die niet in de EU hebben plaats gevonden hoeft men ook geen BTW te betalen, dus ja.

En ja dat moet u aangeven daar het ook te maken heeft met uw inkomen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Beste,
Helemaal waar dat het tarief voor de Nederlandse btw aangifte 0 % is. Ervan uitgaande dat u de dropshipments echt kunt aantonen. U geeft het eurobedrag waarvoor u heeft geëxporteerd wel aan in Nederland op de btw aangifte. Verder dient u te voldoen aan de regelgeving in de VS. Bij import moeten btw en mogelijk importheffingen betaald worden. De grotere verzendpartijen, zoals UPS, kunnen hierin ondersteunen. Als het om grote bedragen gaat kan het ook raadzaam zijn een belastingconsulent in de VS te zoeken.

Vriendelijke groet,
Daniël Klaassen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding