Is er een bedrag wat ik maximaal mag verdienen als 17 jarige?

Ik bedoel het bedrag wat je maximaal per maand/jaar mag verdienen waarna je er belasting over moet gaan betalen

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (2)

Vanaf de eerste euro die je verdient met werk betaal je 36,55% belasting tot een bedrag van 20.142. Elke euro daarna wordt tot 33.994 belast met 40,85%. De tarieven daarboven zijn nog iets hoger.

Maar tot een bedrag van rond de 6.000 euro valt de te betalen belasting weg tegen de heffingskorting van ongeveer 2.000. Het inkomen is dan nog steeds niet belastingvrij, maar je kunt als bijvoorbeeld student de belasting wel terugvorderen via een P Formulier.
paulus811
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dit geldt ook als een 17 jarige?
Ik heb namelijk wel eens gehoord dat als je boven een bepaald bedrag verdient dat je ouders dan geen kinderbijslag meer krijgen voor dat kwartaal.
paulus811
5 jaar geleden
Kinderbijslag is een heel ander verhaal, je vroeg naar 'belastingvrij'. Als 17 jarige kun je tot 1.285 bijverdienen, daarboven vervalt inderdaad het recht op kinderbijslag voor dat kwartaal. Het maakt dan niet uit of je thuis- of uitwonend bent.
fisbel
5 jaar geleden
Tot ruim € 6000 is inderdaad 'belastingvrij' Vaak wordt er op dit soort kleine baantjes de scholieren- en studentenregeling toegepast. De werkgever houdt er van te voren rekening mee dat het jaarinkomen niet boven de € 6000 zal zijn. En draagt geen belasting af aan de Belastingdienst. In dat geval is er niets terug te krijgen. Als de werkgever wel belasting heeft ingehouden, kan de ingehouden belasting wel teruggekregen worden. Dat kan via de OLA (online aangifte) met vooringevulde gegevens zoals jaaropgave(n). Formeel is dit een P-aangifte.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/werk_en_inkomen/jongeren/teruggaaf_jongeren/aangifte_invullen/aangifte_invullen In de vakantie mag je meer verdienen dan € 1285 per kwartaal om de kinderbijslag voor de ouders niet verloren te laten gaan. Dit extra bedrag is € 1319. Zie:
https://www.svb.nl/int/nl/kinderbijslag/levensloop/hoeveel_bijverdienen/
paulus811
5 jaar geleden
Bedankt Fisbel voor de goede en gedetailleerde aanvulling!
Beste Luuk,

Bij een bruto jaarsalaris, incl. vakantie-uitkering, van € 5.599,-- vallen de inhoudingen weg tegen de heffingskortingen. Je hebt te maken met loonheffing van rond de 36,55%. De Loonheffingstabellen lopen echter nooit parallel met de IB-tabel, maar dan hebben we het over enkele euro's aan afwijking. Voor de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet ga ik uit van 5,65% (het lage tarief).

De inhouding bedraagt dan € 2.363,--. Dit is gelijk aan de algemene heffingskorting van € 2.265,-- en een arbeidskorting van € 98,--, nl. 1,754% van € 5.599,--.

Als je aan je werkgever doorgeeft dat hij rekening moet houden met de heffingskortingen, dan zal voor jou de loonheffing ook de eindheffing zijn. Dat betekent dat je na afloop van het jaar geen aangifte inkomstenbelasting t.z.v. deze inkomsten hoeft te doen. Alles is immers correct in het voortraject (de loonheffing en heffingskortingen) afgewikkeld, waardoor er geen recht op teruggaaf meer overblijft.