Kan ik belastingaangifte doen van een maand geleden?

Mijn nieuwe werkgever heeft geen loonheffingskorting bij m'n eerste loon toegepast, wat heeft geresulteerd dat er zo'n 40% loonheffing van mijn salaris is weggehaald. Ik ben nog maar 16, dus dat is een zeer hoge percentage. Het leek mij vanzelfsprekend dat het zou worden toegepast door de werkgever, althans dat deed mijn vorige werkgever wel. Ik heb nu natuurlijk gelijk een loonheffingsformulier geprint en die ingevuld, maar hoe kan ik nu mijn loonheffing terugvragen? Of moet dit persee volgend jaar tijdens de aangifte periode?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.3K
ronron1212
5 jaar geleden
Dat wordt dan volgend jaar.
Computoon
5 jaar geleden
Je schreef: "Het leek mij vanzelfsprekend dat het zou worden toegepast door de werkgever, althans dat deed mijn vorige werkgever wel. " Dan deed de vorige het niet goed. Loonheffingskorting mag alleen op "ja" worden gezet op verzoek van de werknemer. Het is geen vanzelfsprekendheid.

Antwoorden (2)

Als je het formulier op tijd ingeleverd hebt, zal vanaf volgende maand de loonheffingskorting verrekend worden. Voor die maand dat je het gemist hebt, zul je inderdaad tot volgend jaar moeten wachten, de belastingdienst heeft nu de handen vol aan 2017.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Beste gast,

Belastingaangifte kun je slechts doen voor de inkomstenbelasting. Dat is een tijdvak belasting van 1 jaar en waarbij het belastingjaar gelijk is aan het kalenderjaar.

Als je nieuwe werkgever je enige werkgever is, dan heb je recht op de algemene heffingskorting en de arbeidskorting. Als je dit tijdig hebt doorgegeven aan je werkgever, dan kun je hem wellicht vragen om een herberekening van je eerste maandloon.

Overigens lijkt mij de inhouding van 40% aan loonheffing aan de stevige kant. Dit gemiddelde percentage bereik je pas bij een belastbaar inkomen (in de vierde schijf) van € 70.900,-- en daar lijk je mij als 16 jarige (en wellicht nog student) niet aan toe te komen. 36,55% (voor de eerste schijf van de loon-/inkomstenbelasting en premieheffing) lijkt mij voor de hand te liggen.

Van een belastbaar inkomen van € 20.142,-- naar een belastbaar inkomen van € 70.900,-- neemt de gemiddelde belasting- en premiedruk slechts toe van 36,55% naar 40%. En dat is dan de vaak bekritiseerde progressie in de Nederlandse inkomstenbelasting en premieheffing!.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
40% was ook een inschatting van mij (vergeten om dat duidelijk te maken in mijn vraag omschrijving.)
'' Als je dit tijdig hebt doorgegeven aan je werkgever, dan kun je hem wellicht vragen om een herberekening van je eerste maandloon.'' Dit heb ik niet doorgegeven, en het is ook nooit aan pas gekomen tijdens het contract ondertekening. Ik heb de loonheffingskorting formulier nu geprint en ingeleverd bij hun, dus volgend maand zou ik korting moeten krijgen, lijkt me. Maar ik heb dus wel recht op die 36,55% loonheffingteruggave?