Wat is een verzamelinkomen van belastingdienst?

Wat is nou een verzamelinkomen. Ik heb een brief van de belastingdienst want ik heb belasting aangifte gedaan, er staat " 0 euro te betalen" geen idee wat dat is en daarna staat er verzamelinkomen 500 euro? Is de verzamelinkomen iets dat ik terug krijg of?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
8.5K
ronron1212
5 jaar geleden
Alles wat je hebt verdient is het verzameld inkomen. Dat krijg je dus niet terug je krijgt 0 terug.

Het beste antwoord

Het verzamelinkomen is het totaal aan inkomsten dat je hebt in box 1 (inkomsten uit werk en woning), box 2 (inkomsten uit aanmerkelijk belang) en box 3 (inkomsten uit sparen en beleggen). Uit je toelichting begrijp ik dat de belastingdienst dit heeft vastgesteld op € 500,-. Over die € 500,- berekent de belastingdienst hoeveel belasting en premies je verschuldigd bent, dat is in jouw geval € 0,-. Je hoeft dus niets te betalen en krijgt niets terug.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het verzamelinkomen is het totale bedrag van het inkomen uit werk en woning (box 1),
het inkomen uit aanmerkelijk belang (box 2),
het belastbare inkomen uit sparen en beleggen (box 3).

In box 2 wordt het inkomen uit aanmerkelijk belang belast. Een aanmerkelijk belang ontstaat als een belastingplichtige ten minste 5% van het aandelenkapitaal van een vennootschap of cooperatie bezit. Hierbij dienen indirecte belangen ook meegerekend te worden (bijv. mogelijk bezit door optierechten). Indien de belastingplichtige een partner heeft, dient het belang van beide partners bij elkaar opgeteld te worden.
Je krijgt dus niets terug van de belastingdienst.
Toegevoegd op 23 mei 2018 12:55: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Wauw,
Twee exact gelijke antwoorden en het ene is correct en het ander niet, goed bezig.