Hallo.Bij welke vraag moet ik t bedrag werkgeversheffing zorgverzekeringwet invullen in de aangifte?

Hallo. Bij welke vraag moet ik het bedrag van werkgeversheffing zorgverzekeringwet invullen in de aangifte voor 2017? Ik ben geregistreed als gemoedsbezwaarde. Dank je.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

Die bedrag hoeft niet te worden ingevuld in de belastingaangifte. Ook niet voor een gemoedsbezwaarde. Nederland kent een groep mensen die bezwaren heeft tegen elke vorm van verzekeren. U bent erkend en geregistreerd als gemoedsbezwaarde. De aanvraag is verlopen via de Sociale Verzekeringsbank (SVB) Die registratie geldt voor de Wlz, de zorgverzekeringswet, AOW, ANW, Ziektewet, WAO, WIA en de WW.

Gemoedsbezwaarden betalen geen premie aan deze verzekeringen. U bent niet goedkoper uit, want u betaalt een vervangende belasting die in grote lijnen op hetzelfde bedrag neerkomt. Die belasting wordt door de overheid op een aparte rekening gestort. Voor de AOW is dat de Spaarregeling gemoedsbezwaarden voor de AOW. Uit deze spaarregeling krijgen de gemoedsbezwaarden een vergoeding als ze AOW-gerechtigd worden. Die vergoeding is niet oneindig, maar beperkt tot het gespaarde bedrag. Als dat op is, is er verder geen uitkering. In plaats van premies voor de sociale verzekeringswetten betaalt u als gemoedsbezwaarde premievervangende loonbelasting. De belastingdienst stort die premievervangende loonbelasting op een rekening van het College voor zorgverzekeringen (CVZ). Het spaartegoed wordt op deze rekening gestort. Gemoedsbezwaarden kunnen voor vergoeding van hun zorgkosten een beroep doen op die rekening, maar ook hier alleen voor zover het spaartegoed voldoende is. Gemoedsbezwaarden hebben geen recht op de zorgtoeslag die via de belastingdienst kan worden verstrekt aan mensen met lagere inkomens.
fisbel