2x de loonheffingskorting toegepast, hoe nu verder?

Ik heb iets stoms gedaan vorig jaar, ik had per ongeluk namelijk bij 2 banen de loonheffingskorting laten toepassen en nu moet ik gigantisch veel terugbetalen, echter ik begrijp niet dat het terugbetaalde bedrag zo hoog is, is hier iemand aanwezig die hier meer over weet.

Ik had 1 baan van ongeveer 23500 en eentje van 9000 en daarnaast kreeg ik ook nog enkele maanden een aanvullende ww erbij van 1500 in totaal, alles bij elkaar iets van 34000 over het afgelopen jaar en hierover moet ik bijna 5000 belasting terugbetalen.

Ik ben helemaal van slag en realiseer mijn fout, alleen snap ik de berekening niet zo goed van de belasting.

Alvast hartelijk bedankt.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
15.3K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De 23500 had de baan met korting moeten zijn, die goed gegaan. Over 9000,- is te weinig belasting afgedragen:
belasting is 40,80 %
0,408 * 9000,- is 3672.- Dan nog de ww?
rente?
Een mogelijk boete?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hoi Karel38,
Wat een vervelend bericht zeg.
Helaas kom je er niet onderuit om te betalen. Het makkelijkste is om een betalingsregeling aan te vragen bij de belastingdienst zodat je dit ernorme bedrag in termijnen kan aflossen.
Dit kan hier:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/betalenenontvangen/content/betalingsregeling
Succes
En vergeet je niet om je loonheffingskorting stop te zetten bij de werkgever waar je het minste verdiend.

Antwoorden (1)

U heeft twee of drie keer de heffingskorting laten toepassen. Over het inkomen van € 9000 moet u nu 37% x € 6500 (belastingvrij vanwege heffingskortingen) bijbetalen is € 2400 Daarnaast zal er over de WW-uitkering ook zo'n € 600 bij te betalen zijn.
Totaal komen we zo al uit op een kleine € 4000 bijbetaling.

Bekijkt u in het overzicht van uw aangifte eens de te betalen inkomsten belasting en premie volksverzekeringen. U ziet dan dat een deel van uw inkomen in schijf 2 terechtkomt. En klikt u eens op heffingskortingen in het overzicht. U ziet dan dat de algemene heffingskorting niet € 2254 is maar veel minder.

Is er misschien ook nog een Voorlopige Teruggaaf geweest? Dat zou het gat in de berekening hierboven kunnen verklaren. Want € 5000 bijbetalen op grond van bovenstaande gegevens is wel erg veel.
fisbel
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hoi Fisbel hartelijk bedankt voor uw reactie, Nee ik heb geen teruggave gehad, integendeel ik heb juist een voorlopige aanslag van €1000 gehad en moet nu dus €4000 terugbetalen, totaal dus iets meer als €5000. In het geheel is het als volgt, de Totale inkomstenbelasting is €3956 en de premies voor de volksverzekeringen bedragen €9343 is tezamen €13299 Minus De totale heffingskortingen bedragen € 4.758, waarvan de Algemene heffingskorting €1551 is en de Arbeidskorting €3207 is. De totale ingehouden loonheffing is €3299 Dan blijft er €5242 over, waarvan ik al €1000 heb betaald, dus nog iets meer als 4000e is er over. Ik begrijp dat ik over mijn baan van €9000 een stuk te weinig belasting heb betaald en inderdaad ook over de WW uitkering, maar dan blijft er nog een heel bedrag over, zou het dan komen dat ik bij mijn baan van 23000 ook een flink stuk te weinig heb betaald?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ter aanvulling Vorig jaar in december kreeg ik van mijn werkgever nog alle opgespaarde vakantieuren en vakantiegeld uitbetaald, dat was iets van €3600 in totaal Wat mij toen al opviel was dat ik het totale bruto bedrag zo goed als netto uitbetaald kreeg, dus er ging bijna geen belasting vanaf, dat vond ik best vreemd maar dacht het zal wel goed zijn. Kan dit ook een verklaring zijn mbt tot de inkomensbelasting?
fisbel
5 jaar geleden
Over de opgespaarde vakantieuren en het vakantiegeld is zo'n 40% belasting verschuldigd. Als er geen of weinig belasting is ingehouden moet er nog meer dan € 1000 belasting over dit inkomen worden bijbetaald. Waarmee het gat van € 1000 belasting (van 4K naar 5K) is te verklaren. Werkgevers houden als het niet expliciet wordt afgesproken vaak te weinig loonbelasting in bijvoorbeeld door de heffingskorting erop toe te passen. Het netto bedrag is hoger. Werknemer blij, maar achteraf komt meestal de rekening van de Belastingdienst.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Fisbel en anderen hartelijk bedankt voor de reacties.