Moet ik inklaringkosten als ik een product koop twv 120 euro met gratis verzenden?

Ik heb via Aliexpress een product twv 120 euro gekocht en het was gratis verzenden hoezo zegt PostNL dat ik nog inklaringskosten moet betalen, ik vind dat absurd.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Inklaringskosten is heel iets anders dan verzendkosten. Inklaringskosten zijn om jouw bestelling door de douane te krijgen, verzendkosten hebben alleen op het transport betrekking
TurfGraver
6 jaar geleden
Info:
https://www.postnl.nl/ontvangen/pakket-ontvangen/pakket-uit-het-buitenland/

Antwoorden (1)

Nee hoor,dat zijn gewoon invoerrechten.
Is ook duidelijk vermeld op de site van aliexpres, namelijk dat dat per land kan verschillen, en je daar een aparte nota van krijgt.
Tot een bestelling van 150 Euro is er een vrijstelling, daarboven kan het belast zijn.
Hangt er vanaf wat het is.
Elektronika, wol, gereedschap, schoenen, voor elke categorie kan er een ander tarief zijn.
Bij bedragen boven € 22,- betaal je wel altijd BTW.
6 jaar geleden
teusvh
6 jaar geleden
Aliexpres zet daarom vaak een lagere prijs op het pakje, maar de douane heeft dat al in het snotje. Zal binnenkort wel afgelopen zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maar wat als ik ga afwachten en de inklaringskosten niet betaal, zal het dan niet bezorgd worden en voor altijd bij de douane zijn? Of wordt het alsnog bezorgd
Utrecht
6 jaar geleden
Je mag de kosten aan de postbode betalen; anders krijg je je pakketje niet. Je kan het weigeren; dan gaat het retour (en moet je maar afwachten of je je geld ook terug krijgt).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
En wat zijn de kosten daarvan?
teusvh
6 jaar geleden
Wat dat kost is niet te zeggen. Aliexpres valt niet onder onze wetgeving v.w.b. webshops, dus zolang er niets aan het product mankeert hoeven ze je helemaal niets terug te betalen.
Misschien dat je een deel van de koopprijs terugkrijgt, maar dat is dan goodwill van het bedrijf (Aliexpres is een intermediair, die zelf niets verkoopt).
Ik zou er niet te veel op rekenen.
Hun marges zijn bijzonder krap, en het idee dat je je zomaar kunt bedenken als de spullen al verstuurd zijn, dat willen ze absoluut niet promoten natuurlijk.
teusvh
6 jaar geleden
Vandaag in het nieuws: https://www.rtlz.nl/life/personal-finance/bestellen-bij-chinese-webshops-hier-moet-je-op-letten